Spisovatel v kleštích

recenze, , 18.03.2019
Když se Stephen King pustí do detektivního žánru, je jasné, že odvrácená strana zločinu ho bude fascinovat víc než dedukce srdnatého detektiva. Zvláště je-li Bill Hodges už policistou ve výslužbě a srdce mu po infarktu udržuje v chodu chytrý budík. I druhý díl trilogie věnované případům dýchavičného šedesátníka Billa nechává spoustu prostoru pro nahlížení do mysli pachatele. V audioknižním zpracování titulu Právo nálezce se k myšlenkám vraha dostaneme nepříjemně blízko.
Tentokrát je klíčovým zločincem Morris Bellamy, fanoušek tak oddaný svému literárnímu idolu, že se nerozpakuje jít přes mrtvoly, aby fiktivního Jimmyho Golda udržel při životě. King se v líčení Morrisovy motivace tak vyžívá, až už se téměř zdá, že na vyšetřování vůbec nedojde. S Hodgesem, teď již soukromým detektivem, se totiž setkáme až za třetinou knihy. Do té doby Kanyzův hlas jen jako kukačka na začátku kapitol ohlásí, v jakém časovém úseku se vyprávění zrovna odehrává.

Pro zvukovou knihu je takový přesun důrazů komplikací. Hypnotický hluboký hlas Jana Kanyzy, který ztvárnil Billa Hodgese, byl hlavním pilířem předchozího dílu. Audioknihu Pan Mercedes loni vydalo nakladatelství OneHotBook a režisér Hynek Pekárek tehdy vyváženě splétal hlas dvou narátorů. Druhým byl Kajetán Písařovic. V novém případu se však mezi zločince a detektiva vklínil ještě nálezce, třetí a klíčová postava. Jak se s tímto rozvržením staronový režisér vypořádal?

První část knihy opanuje Petr Jeništa, který nás provede třemi dekádami života Morrise Bellamyho, vykolejeného mladíka s poruchami sebeovládání. Jsme svědky přepadení spisovatele Johna Rothsteina, dlouhého pobytu ve vězení i plánování, jak se znovu zmocnit ukrytého lupu. Herec, kterého jsme nedávno mohli slyšet v Terroru jako úlisného Cornelia Hickeyho, si s bezcitným Morissem i jeho vášní pro literaturu poradil dokonale.

Paralelně se seznamujeme s mladíkem jménem Peter Saubers, jehož rodina se vyrovnává s následky nedávné tragédie. Do fronty čekajících uchazečů o práci záměrně najel řidič v mercedesu. Peterův otec přežil, ale potýká se s vážnými zdravotními následky. Saubersova rodina tak souběžně balancuje na pokraji bankrotu i rozvodu. A tehdy mladík nalezne kufr s pokladem! Zdeněk Piškula má vhodný mladistvý projev pro nadšení i pochyby předčasně vyspělého chlapce, který se stal nečekaně majitelem nezanedbatelné hotovosti a záhadných notesů.

K trojici vyvážených hlasů přibyl ještě Hanuš Bor v několika málo kapitolách líčených z pohledu antikváře Andrewa Hallidaye. Ten kdysi Ballamymu vnuknul nápad okrást spisovatele Rothsteina. O mnoho let později je tentýž muž osloven mladým Saubersem, zda by měl zájem ztracené Rothsteinovy zápisníky koupit. Jeho epizodní vstup je z hlediska vyprávění pochopitelný, hlasově působí nadpočetně. Navíc se v jeho pojetí řečové projevy ostatních, zejména Peter, překlápí do nevlídné karikatury.

King brilantně naváže na linie obsažené v první knize, pokračování však trpí lehkou dýchavičností. Kromě nových figur musí připomenout plejádu postav z minula a zároveň si připravuje půdu pro závěrečné finále. V audioknižním zpracování je cennou spojovací linkou hudba, kterou v nakladatelství OneHotBook vybírají vždy s velkou pečlivostí. V tomto případě evokuje atmosféru amerického středozápadu s bary, kde nevidí rádi cizince, lesy plnými beznaděje a velkými vozy uhánějícími po prašných cestách před ostrým sluncem.

Přestože Právo nálezce ztratí oproti předchozímu Panu Mercedesovi pár hodnotících bodů, není třeba to dramatizovat. Ve výborné audioverzi čekají posluchače Kingovy myšlenky o strastech dospívání, o útěše z literatury i o právu spisovatele na své vlastní dílo. O právu psát i nepsat.