Prázdniny s bratry Krausovými

recenze, , 26.08.2020
Romantická dovolená
Živé zvukové záznamy divadelních představení sice nejsou typickými audioknihami, přesto ale mají v nabídce mluveného slova své místo. Vždyť například nahrávky kvalitního humoru se těší až kultovní oblibě – často jsme schopni citovat celé pasáže včetně patřičné intonace, glosujeme jimi naše vlastní životní situace. Báječné jsou pro tyto příležitosti zejména nahrávky fejetonů, či krátkých povídek, což teprve, když vycházejí z reálných zážitků a zkušeností. Právě takové jsou povídky Ivana Krause se svým specifickým kouzlem.
Večery s povídkami Ivana Krause z pražské Violy vycházejí v pravidelných intervalech
u vydavatelství Fonia. Kolekce krátkých vyprávění, které jejich autor čte společně se svým populárním bratrem Janem, čítá už na desítku titulů, ať už se jedná o již legendární rozsáhlý povídkový soubor Má rodina a jiná zemětřesení (vydaný dohromady i po jednotlivých CD), navazující Fantom televize nebo třeba vánoční Vanilkové rohlíčky. Témat už Ivan Kraus zpracoval spoustu a vypadá to, že jeho studnice nápadů a úsměvných rodinných patálií ještě dlouho nevyschne.

Ivan a Jan Krausovi vás vždy vezmou do trochu svérázného světa svých rodin,
který už za ta léta čtení knih či poslechu jejich společných vystoupení nejspíše důvěrně znáte. Tentokráte, v době vrcholícího léta, máte možnost zúčastnit i nefalšované Romantické dovolené, při níž nuda v žádném případě nehrozí. Ať už půjde o cestovatelský slovníček, o precizní systém ukládání věcí do kufru, nutnost zeptat se občas místních na cestu, dovolenou s lyžemi, odpolední siestu u kávy, či samotný rituál odjezdu na dovolenou, jistě vám sedm krátkých povídek připomene i některé vaše vlastní historky či cestovatelské zvyky.

V případě nahrávky je třeba upozornit na dokonalou souhru mezi oběma bratry, kteří na sebe báječně slyší. Povídky v interpretaci Ivana Krause jsou svébytným a nádherně živočišným autorským čtením, stejnou autenticitu do textů ale vnáší i Jan, který si čas od času s určitou pasáží pohraje více herecky (však byl často jejich přímým účastníkem). Nedocenitelným přínosem nahrávky je i to, že oba sourozenci mohou situaci popisovanou v povídce během několika minut doplnit svými dalšími neformálními postřehy. Nahrávka je tak příjemně živá, k čemuž samozřejmě přispívá i přítomnost publika či třeba šustot otáčených stránek.

Občasný výrazný střih je daní za živý záznam a také za kapacitu audio CD, na němž Romantická dovolená vychází. A věřte, že tahle hodinka a čtvrt poslouží k pohodové prázdninové siestě, při níž si příjemně procvičíte bránici.