Sfoukněte prach ze starých bájí

recenze, , 13.01.2016
Příběhy starého Izraele
Jak bůh starých Izraelců Jahve stvořil svět? Jaké znamení musel nosit po vraždě svého bratra Kain? Jak dopadlo město Sodoma, které proslulo svými neřestmi? A v čem se skrývala nadlidská síla slavného Samsona? Čtrnáct příběhů z pera Eduarda Petišky přibližuje židovské báje v podobě, která je díky poutavému jazyku blízká i mladším posluchačům.
Že se knihy Eduarda Petišky Příběhy starého Izraele ujme zrovna vydavatelství OneHotBook by před časem čekal málokdo. V poslední době se však nabídka titulů na audioknižním trhu rozrůstá od adaptací knižních bestsellerů směrem k méně mainstreamové literatuře, která zrovna nevévodí žebříčkům aktuální prodejnosti. OneHotBook se tohoto trendu nebojí a tak v jeho katalogu kromě detektivek a thrillerů najdeme tradičnější kousky, jako například tuto sbírku starých legend. Eduard Petiška sebral dávné příběhy starých Izraelců, které stály na počátku židovského a posléze křesťanského učení a dostaly se s drobnými obměnami i do Bible. Jeho Příběhy starého Izraele jsou však psány přímočařejší formou, budou tedy pro mnohé srozumitelnější.

Příběhy starého Izraele vyšly knižně samostatně i v souboru Příběhy, na které svítilo slunce. Při jejich přípravě byla podle rukopisů, neboť tištěné vydání se teprve připravovalo, natočena i několikadílná četba pro rozhlas. Té se v roce 1965 ujal mistr slova Radovan Lukavský. Pro aktuální vydání však OneHotBook pořídilo nahrávku novou, při jejíž tvorbě za mikrofon usedl Miroslav Táborský. Toho jistě není nutné posluchačům audioknih představovat – podílel se na vzniku několika úspěšných titulů a i příznivci rozhlasu a dramatizací se s jeho hlasovým herectvím nejednou setkali. Pro četbu starých izraelských příběhů zvolil herec spolu s režisérkou Jitkou Škápíkovou poklidné tempo, které ale v dramatických momentech vhodně zrychluje a dodává tak nahrávce spád a patřičnou živost. Hudební doprovod je zde pouze doplňkem, který se objevuje nejčastěji v předělech jednotlivých příběhů. Jemné tóny flétny, které jsou střídány zvuky smyčců, kláves i exotičtějších hudebních nástrojů jako třeba sitáru, navozují lehce zasněnou atmosféru starodávných exotických říší.

Dnešní lidé už často podrobnosti starozákonních příběhů neznají, což je rozhodně škoda. Kromě toho, že jsou samy o sobě zajímavé a přinášejí poučení, na ně totiž ve svých dílech často odkazovali i pozdější slavní umělci. Některá slovní spojení dokonce přešla i do běžné mluvy a používaly je zcela samozřejmě třeba ještě naše babičky. Když se navíc se starými bájemi spojí příjemný hlas Miroslava Táborského, který bez přehnaného patosu dodává legendám potřebnou slavnostní atmosféru, nenajde se mnoho důvodů proč sobě nebo svým dětem Příběhy starého Izraele nepustit. A komu by starozákonní příběhy nestačily, může si počkat na jejich připravované pokračování, protože Eduard Petiška sepsal i staré egyptské a mezopotámské báje a pověsti, které si své zvukové zpracování rovněž zaslouží.