Rozpustilá třídní alotria

recenze, , 07.04.2020
Jak se zbavit Mstivý Soni
Svérázné příběhy určené dětem se často těší velké oblibě i u dospělých čtenářů či posluchačů. Takovou může být i audiopodoba populárního titulu Jiřího Holuba Jak se zbavit Mstivý Soni, kterou vydalo Tympanum.
Jednou z dominant malého městečka Žabokudly je škola a v ní zase třída tak trochu zlobivých páťáků. Protože si s nimi zatím nikdo nevěděl rady, povolali na ně učitelku, která se nejen zvládne vyrovnat s naschvály svých nových žáků, ale umí zavést i přísná pravidla a navíc tak trochu oplácet stejným metrem. Tou vyvolenou osobou je specializovaná pedagožka Soňa Ticháčková, která si velmi záhy vysloužila kolektivní přezdívku Mstivá Soňa. A tak se v hlavách žáků páté třídy začaly rodit plány, kterak se její autority zbavit.

Přestože se v době knižního vydání Mstivý Soni v roce 2011 objevily názory odborníků, že text Jiřího Holuba není pro jeho cílovou skupinu vhodný, čtenářská obliba dokazuje opak. Je pravdou, že se Holub nevyhýbá drsnějším a absurdnějším situacím, ovšem nutno současně dodat, že vulgarismus padne jen jeden – vysloveně roztomilý a následovaný patřičnou omluvou. Rozpustilé páťáky rozhodně nelze považovat za žádné velké syčáky. Zkrátka jen doslova baží po nějakém tom netradičním dobrodružství, ať už jdou za kulturním zážitkem nebo do svých lumpačin zapojí celý zvěřinec. Jsou veskrze sympatičtí a jejich studnice nápadů nepřeberná. I na titulní postavu svérázné pedagožky s přibývajícími minutami četby začnete nazírat trochu jinou optikou, neboť nechybí ani sympatický twist.

Při poslechu audioknihy se vám možná vybaví osobité pohádky Miloše Macourka nebo třeba povídky Šimka a Grosmanna, což jsou texty, které jsou při hlasitém čtení neodmyslitelně spjaty s konkrétními interprety. I u Mstivý Soni tedy bylo potřeba najít někoho, kdo před mikrofonem umí řádit. Volba padla na Davida Novotného, který je na poli dětských audioknih spjat například se sérií s Doktorem Proktorem nebo dračími příběhy Škyťáka Šelmovské Štiky III. Tentokrát byl postaven před úkol vtisknout osobnost a projev nejen rázné učitelce, ale i několikačlenné partě dětí v čele s nepsanou vůdkyní, žákyní Čalabounovou. Po drobném rozehřátí nasazuje Novotný hned od třetího příběhu precizní odlišení postav a posluchač si může užívat každou nuanci jeho hlasu. Skvěle se vypořádal i s bonusem navíc – třemi drobnými, leč chytlavými hudebními čísly. U jednoho z nich mile překvapí, jak si tvůrci audioknihy vyhráli i s vícehlasem. Podobnou rozverností nešetří ani hudební předěly Maria Buzziho.

Jak se zbavit Mstivý Soni je nahrávkou, která promlouvá moderním jazykem, současně ale svou poetikou evokuje nejen oblíbené mistry humoru, ale snad naše vlastní lumpárny jakékoli velikosti. V obojím si vede více než úspěšně.