Uvažovat jako zločinec

recenze, , 08.07.2015
Sběratel kostí
Bývalý newyorský kriminalista Lincoln Rhyme se poté, co se na něj na místě činu v rozestavěné budově zřítila část konstrukce, musí vyrovnat s životem kvadruplegika. Dříve aktivní a činorodý člověk dnes těžce nese upoutání na lůžko, může totiž hýbat pouze hlavou, rameny a prsteníkem na levé ruce. Nemá chuť žít. Mučí ho pomyšlení na to, že není pánem svého těla a ani nemůže sám rozhodovat o svém bytí či nebytí. Eutanazie povolená není a sám sebevraždu spáchat nemůže. Z bezútěšného rozpoložení jej vytrhnou jeho bývalí kolegové, kteří se rozhodnou využít Rhymových rozsáhlých znalostí a bezkonkurenčních schopností. Z pozice konzultanta se záhy dostane Rhyme přímo do centra dění. Jeho ložnice se promění v operační středisko, ze kterého, ačkoliv je už pouze civilistou, vydává rozkazy a řídí postup celého vyšetřovacího týmu. Nenadálá aktivita by mohla na čas jeho myšlenky na smrt zapudit, obzvlášť když mu po boku stojí věrný ošetřovatel Thom a atraktivní policistka Amélie Sachsová. Budou jejich síly stačit na sběratele kostí?
Populární román Jefferyho Deavera, který v originále vyšel v roce 1997, se dočkal i filmové verze s Denzelem Washingtonem a Angelinou Jolie. Nyní se přidává audioknižní zpracování. Vydavatelství OneHotBook angažovalo jako vypravěče předního českého herce a dabéra Jana Vondráčka. A ten vzal četbu opravdu pevně do ruky. Po trochu váhavém rozjezdu nabývá příběh i Vondráčkův hlas na jistotě a  nakonec posluchače lapí do svých sítí. Interpret pečlivě rozlišuje jednotlivé postavy, mění intonaci i tempo. V dramatických scénách čte rychle, vzrušeně, stejně dychtivě, jako by člověk hltal řádky textu v knize. V pochmurných pasážích naopak výrazně zpomalí, téměř strašidelně šeptá, až člověku běhá mráz po zádech. A k tomu stačí pouze hercův hlas. Zvukové efekty tu nejsou třeba, hudba slouží jen jako doprovod, ať už jde o svižné rockové melodie nebo o měkčí klavírní tóny.

Sběratel kostí stojí nejen na charakterech zúčastněných postav, ale i na popisech postupů amerických kriminalistů. Deaverovým hrdinům pomáhá nejmodernější technika a vyšetřovací metody, které nalezly své uplatnění v mnoha moderních krimiseriálech. Především však celý román táhne kupředu skvěle vystavěný příběh. Série únosů, jejichž pachatel své oběti mučí a touží po jejich kostech, prostě chytí posluchače a nepustí. Stejně jako pavouk spřádá vlákna pavučiny a číhá při tom na mouchu, podařilo se autorovi splést jednotlivé dějové linie tak poutavě, že milovníci tohoto žánru nesmějí Sběratele kostí vynechat a celé sérii s Lincolnem Rhymem snadno propadnou. Past na posluchače je i díky hlasu Jana Vondráčka dokonalá.

Děj není příliš spletitý, poslech však může trochu mást dělení audioknihy. Jednotlivé stopy jsou tvořeny zhruba půlhodinovými úseky, ve kterých se však setkávají jednotlivé dějové linky. Vhodnější by možná bylo členění do menších úseků dle jednotlivých dějových událostí.

Sběratel kostí je typická americká kriminálka, obsahující dostatečně vyšinutého pachatele, který se inspiruje starými zločiny z počátku 20. století, s čímž kontrastují moderní způsoby vyšetřování, využívající nových laboratorních metod a technologií. Pokud mate rádi příběhy, které ukazují způsoby myšlení kriminalistů, krůček za krůčkem se přibližujících pachateli, bude tato skvěle napsaná a velmi dobře provedená audiokniha přímo pro vás. Doufejme, že druhý díl série bude brzy následovat. Trochu protivný Lincoln Rhyme a odvážná Amélie Sachsová jsou totiž docela návyková kombinace. První z nich se vžívá do mysli zločince, druhý se snaží vcítit do oběti. Jan Vondráček k tomu ještě podmanivým hlasem přidává myšlenky zločince. A tomuto trojímu náhledu na jediný případ prostě nejde odolat.