Thriller po československu

recenze, , 20.12.2015
Série C-L
Výbuch vlaku převážejícího sérii bankovek C-L zamotá hlavu nejednomu příslušníkovi Státní bezpečnosti či kriminálky. Na kilometru 297,3 rozmetal pekelný stroj poštovní vagon, který převážel dvacet milionů korun v tisícikorunových bankovkách. Ze všech členů ostrahy přežil pouze jediný, ale je v tak vážném stavu, že jej nelze s uspokojivým výsledkem vyslechnout. Šlo o nešťastnou náhodu, sabotáž s cílem poškodit stát nebo něčí pokus zmocnit se milionového obnosu? Skutečně byla celá série bankovek C-L zničena?
Eduard Fiker byl ve své době poměrně známý autor nejen detektivní literatury, v dnešní době se na něj však tak trochu pozapomnělo. Přitom svého času spolu s Emilem Vachkem a Karlem Čapkem stáli u zrodu prvních českých detektivek. Především díky převedení do obrazové podoby ve filmu Na kolejích čeká vrah však ani dnes není vyloučeno, že vám děj románu Série C-L bude povědomý. Tedy jeho první části, která se zabývá vyšetřováním výbuchu vlaku. Ve druhé polovině knihy střídá detektivní tón neúprosné tempo thrilleru, který staví hlavního hrdinu kapitána Kalaše proti prohnanému zločinci. Tato část zfilmována nebyla a tak je možná právě teď ta pravá chvíle vyposlechnout si celý příběh kompletně v novém načtení Martinem Zahálkou.

Zvukové podoby románu se v letošním roce ujalo vydavatelství Tebenas, které se zatím na audioknižním trhu spíše zaučuje. Sympatické proto je, že kvalitou se výsledný produkt dá srovnávat s audioknihami zavedených značek, místy dokonce Série C-L některé z nich i překonává.

Příběhem provázející Martin Zahálka patří, stejně jako Tebenas, k nováčkům na poli načtených knih. Zkušenosti z dabingu i rozhlasu mu však celou situaci usnadňují. Jeho vyprávění je poklidné, nese se v jednotném tempu a bez dramatičtějších změn, i když kladením důrazu na některá slova se monotónnosti vyhýbá. Daří se mu i zprostředkovat ironické poznámky a vtipné komentáře hlavní postavy, která je zároveň vypravěčem příběhu. Pokud se posluchač prokouše trochu zdlouhavým úvodem ve formě policejního hlášení, bude mu odměnou postupná gradace děje, zejména po přehoupnutí se do druhé, do značné míry odlišné poloviny románu.

I přes to, že kniha vyšla poprvé v roce 1958, nebude po stránce dějových zvratů ani napětí od současné tvorby tak vzdálena, jak by možná mohl leckdo čekat. Některé pasáže jsou pravda více popisné, svůj věk kniha prozradí i některými formulacemi a obraty, které dnes již zastaraly, ale k dobové atmosféře tento slovník patří. Někteří mohou namítat, že román příliš idealizuje fungování Státní bezpečnosti v krutých padesátých letech, pokud však odhlédnou od tohoto stigmatu, zjistí, že dvojice vyšetřovatelů funguje dobře. Zkušenému a inteligentnímu Kalašovi sekunduje nápaditý a neobyčejně bystrý mladý kriminalista Karlíček a oběma se daří získat si posluchačovy sympatie. Kladné body si autor může přičíst i za napětí, kterého je v některých kapitolách opravdu na rozdávání.

Tebenasu se navíc tyto scény podařilo ještě podtrhnout. V podkresu pod vyprávěčovým hlasem se totiž objevuje i hudba, která je jinak pouze v předělech mezi jednotlivými částmi příběhu. Tento krok, kdy se do posluchačových uší nenápadně, takřka filmově a velmi sugestivně začnou vkrádat i temné melodie v pozadí, patří k momentům, ve kterých má audiokniha nad tištěnou verzí jasně navrch. Ostatně celá četba je doplněna výraznou hudební složkou skladatele a hudebního režiséra, který si říká Raven. Z práce se zvukem mají u Série C-L posluchači určitě radost.

Trochu však možná pozdvihnou obočí nad obalem audioknihy, protože titulní obrázek se i přes svou doplňkovou roli dopouští několika nepřesností, které zamrzí. Kromě toho, že zobrazený vagon vypadá výrazně mladší než typy, které brázdily v padesátých letech naši železnici, létají navíc ve vzduchu nepochopitelně stokorunové bankovky, přestože v knize nesčetněkrát zazní, že převáženy byly tisícikoruny. Naštěstí pro posluchače hraje roli především zvuková stránka audioknihy a ta se povedla.

Na poměry detektivky, která zrovna nepatří mezi aktuální knižní bestsellery, se její audio verze dočkala poměrně výrazné péče, a to jak po stránce příjemného načtení, tak z hlediska špičkové zvukové kvality a výrazného hudebního doprovodu. Těm, kteří mají české detektivky rádi, se autor touto knihou jistě zavděčí a navíc potěší i milovníky napínavých thrillerů. I když svůj věk nezapře, nezvyklá ich-forma a pestrý děj spolu s četbou Martina Zahálky docela fungují.