O Vánocích s humorem

recenze, , 21.11.2013
Šest vánočních povídek (a ani jedna smutná)
Představovat rozsáhlé dílo Jiřího Suchého a Jiřího Suchého samotného, by jistě bylo nošením dříví do lesa. Suchý je coby textař, komik a divadelník širokému publiku nepochybně znám. Nezmiňuji výčet všech povolání, byl by to nadmíru dlouhý text. Možná ale mnohým čtenářům a posluchačům není natolik známa Suchého povídková tvorba, zejména pak v auditivní formě.
V minulosti vyšla LP deska Písničky a povídání ze Semaforu (nedávno v reedici v rámci jednoho z kompletů mapujících tvorbu divadla Semafor), na počátku milénia vyšlo CD s jasným názvem Povídky a před nedávnem vydal Supraphon komplet Nahá a další povídky. Tentokrát (v říjnu 2013) vydal Radioservis šest tématických Vánočních povídek s podtitulem a ani jedna smutná.

Vskutku se jedná o brilantně napsané povídky, oplývající inteligentním, až groteskním či absurdním humorem. Třeba v povídce Nejsmutnější vánoce sledujeme životaběh úředníčka, který si pro samou práci ani neuvědomí, že je Štědrý den a když mu to dojde, postaví si sněhuláka, který se mu v absurdních představách zhmotňuje v podobě nadřízeného. Popř. v povídce Štědrý den charakterního herce Zváry tento herec, na přání rodičů nezvedného dítka, má předvést pana Spejbla a objasnit, proč se nedostavil Hurvínek, proč nebylo možno splnit slib, který bez rozmyslu učinil otec vůči svému potomku, aby nakonec povídka, díky naprosté bezelstnosti dítěte, které poví co ví, vyústila v groteskní, tragikomický konec. V chaosu, naprosté vřavě, ale nikoli ve smutku, končí většina povídek. Nutno dodat, že aktéři si takový konec zasluhují na úkor svých pokřivených charakterů.

Jiří Suchý je opravdu mistrem slova, mistrem dobře vygradované situace. Jistě se těch 50 minut při poslechu ani chvilku nudit nebudete. Budete-li si chtít vydechnout, pomůže vám k tomu Jitka Molavcová, která jednotlivé povídky propojuje fragmenty legendárních vánočních semaforských písní. Až si budete říkat, to zase byly bláznivé Vánoce, nic jsem nestihli, všechno se komplikuje, zastavte se, vyslechněte Šest vánočních povídek a zjistíte, že vždycky může být hůř, že na tom nejste jistě tak špatně a berte to s humorem a nadhledem, jako Jiří Suchý.