Smysluplná práce

recenze, , 13.10.2020
Smysluplná vražda
Když v dřívějších letech tu a tam vyšla některá z próz Agathy Christie v audioknižní podobě, šlo vždy o vítané zpestření audiální produkce. Teprve až v poslední době ale můžeme mluvit o cílevědomém uvádění jejích sérií s Poirotem nebo Jane Marplovou na český audioknižní trh. Vydavatelství Voxi skupiny Albatros Media uvedlo Smysluplnou vraždu coby pátý díl marplovské série. Abychom mohli říct, jak do ní tento nový titul zapadá, popřípadě jak ji rozvíjí, musíme se nejdříve podívat na díly předchozí.
Vražda na faře byla vůbec prvním románem se slečnou Marplovou a také prvním, v němž se představila českým audioknižním posluchačům. Dále už však Vyšehrad (jehož pozdější audioknižní produkce spadá pod label Voxi) chronologický pořádek knih s touto protagonistkou nedržel. Až dosud: Smysluplná vražda vyšla skutečně jako pátá v řadě. Pro interpretaci Vraždy na faře byli vybráni Otakar Brousek mladší a Růžena Merunková, jež se v celé sérii ujala replik slečny Marplové – což byl velice zajímavý a především přínosný dramaturgický tah. Merunková tak pokračuje ve stopách Violy Zinkové, která byla hlasem Marplové v rozhlasových dramatizacích pod taktovkou Petra Adlera.

Jako druhá v pořadí vyšla Zapomenutá vražda. Zde Otakar Brousek ml. pomyslnou partu opustil a na jeho místo nastoupila dvojice Jan Meduna a Jitka Ježková. Meduna se však ukáže být pouze „hlasem na výpomoc“ a interpretační ansámbl nadále tvoří trio Brousek ml., Merunková, Ježková. Střídání příběhů vyprávěných Brouskem a Ježkovou vytvořilo zajímavou dynamiku, která nicméně nejspíš také ovlivnila pořadí vydávaných titulů. Následovala tedy Mrtvá v knihovně (vypráví Brousek ml.), Vlak z Paddingtonu (vypráví Ježková) a nakonec nyní Smysluplná vražda, čili Brousek ml. potřetí.

Slečna Marplová se v tomto příběhu nechá uprosit, aby navštívila sídlo Stonygates, kde kromě sedmi členů rodiny Serrocoldových žijí dvě stovky mladých delikventů. Zde má opět uplatnit své vynikající dedukční schopnosti a znalost lidských charakterů, jelikož jeden z obyvatel tohoto sídla je (přirozeně) vrah.

Marplovskou řadu pro Voxi na klíč připravuje tým vydavatelství AudioStory. Od roku 2016 se režie postupně ujali Pavla Nohýnková, Jindřiška Nováková a Daniel Tůma, lze ale kvitovat, že na jednotlivých audioknihách to téměř není znát. Stejně jako předešlé, také Smysluplnou vraždu doprovází melodie Daniela Tůmy a Ondřeje Timpla, jejichž kompozice smyčcové i klavírní hudby s příběhem Marplové výborně koresponduje. Snad až na prvky thereminovoxu, který v tomto případě (byť měl nejspíš vzdát hold skladateli znělky seriálu Vraždy v Midsomeru) nechtěně vyvolává dojem, že za vše mohou návštěvníci z jiné planety. Je ale příjemné slyšet, jak některé hudební motivy provázejí celou sérii a ozývají se v tu pravou chvíli i v této bezmála sedmihodinové audioknize.

Z hravosti, humoru i decentní situační komiky textu vytěžil Otakar Brousek i tentokrát maximum. Mnohá díla Agathy Christie totiž nejsou míněna tak vážně, jak bývají někdy interpretována. Autorka je nad tragédii, vyšetřování i patos zločinu povznesena a jednotlivé její knihy jsou pak jakousi „hrou na vraždu“, což postava náruživé čtenářky detektivek Jane Marplové ještě podtrhuje. Na druhé straně však, jak Ježkové, tak Brouskovi vždy některý z hlasů (už nikoli charakterů) sklouzne do oblasti karikatury. V případě Smysluplné vraždy se tak stalo u postavy slečny Jolly Belleverové.

Tomuto druhu vícehlasé četby výrazně prospívá, jsou-li herci přítomni ve studiu společně. Jejich slovní výměny jsou mnohem přirozenější a dynamičtější. Ovšem i umístění repliky Marplové do vypravěčova monologu střihem se oproti předchozím audioknihám dařilo tentokrát mnohem lépe a bylo znát, že šlo o umné a takřka chirurgické zásahy. Lze tedy závěrem říci, že i přes některé kosmetické vady na kráse odvádí AudioStory na této sérii stále dobrou a především smysluplnou práci