Dechberoucí kosmický výlet

recenze, , 08.11.2014
Solaris
První české vydání románu Solaris polského spisovatele Stanisława Lema mohlo knižně vyjít už v roce 1972, tedy v době, kdy československý fanoušek po kvalitní sci-fi jen lačnil. Snad proto má u nás poněkud významnější postavení než jinde ve světě, kde nebývá tak často zařazován mezi stěžejní díla svého žánru. V těchto dnech vychází ve spolupráci vydavatelství Tympanum a studia Needles zvuková podoba této vědecko-fantastické klasiky a to v úpravě, která nemá na našem audioknižním trhu obdoby.
Základ audioknižní Solaris tvoří nahrávka Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana, pořízená v roce 1995. To by nebylo nic neobvyklého - Tympanum pro svou edici Načteno z archivu KTN čerpá poměrně často. Tentokrát se však spojilo se zvukovým studiem Needles, kterému se podařilo téměř dvacet let starý záznam povýšit na novou úroveň. Současnému posluchači se tak dostává zcela nový produkt, jedinečný svým zvukovým i grafickým pojetím.

Začněme pro tentokrát vizuálnem: Solaris je další ze skupiny audioknih, jejichž pořízením prostřednictvím on-line služeb přijdete o velmi povedený obal. Ten sice v našem případě neoplývá rozšířenými informacemi, spolu se zvukem obsaženým na dvou nosičích a chcete-li i spolu s webovými stránkami solaris.needles.cz tvoří kompaktní celek skvěle umocňující atmosféru knihy. Grafika Federica Díaze, pocházející z jeho projektu Sembion, evokuje podobu oceánu na Solaris, tedy něčeho jen těžko představitelného. Designer obalu André Allin neotřelým způsobem zpracoval údaje o jednotlivých stopách nahrávky, jejich délkách a sestavení do kapitol.

Co je ale na audioknižní Solaris ojedinělé, je její zvukové zpracování. Původní nahrávku doplnilo studio Needles o hudební soundtrack, který tvoří téměř trvalý podkres četby. Sugestivní hudba a zvukové efekty povyšují audioknihu na zcela novou úroveň a unášejí posluchačovo vnímání na rozsáhlých hudebních plochách. Jejich význam potvrzuje i fakt, že Solaris vychází na dvou CD v mp3 s datovým tokem 320 kbps dostačujícím pro kvalitní poslech i ve sluchátkách.

Samotný hlas Richarda Honzoviče prošel zvukovou modulací, patrně se záměrem usnadnit posluchačům odlišení jednotlivých postav a lokací. Z tohoto hlediska lze ovšem o vhodnosti takto výrazného zásahu pochybovat - použité efekty někdy působí zmateně a děj naopak znepřehledňují. Snad by bylo v tomto případě lépe přistoupit k přednesu Richarda Honzoviče mnohem umírněněji. Původně jednohlasá nahrávka byla doplněna o part snoubenky hlavního hrdiny Harey, kterou nově namluvila Honzovičova dcera Renata Volfová. Pasáže, v nichž tito dva vedou dialog, patří k těm nejpůsobivějším momentům audioknihy.

Lem svůj příběh proložil dlouhými vysvětlujícími pasážemi a tak může Solaris na mnohé čtenáře působit jako unavená a nudná. Zároveň je ale právě pomalé plynutí děje tím, co dodává románu originální a působivou atmosféru. Audioknize se tuto devizu podařilo jednoznačně zachovat a hudebním doprovodem dokonce podtrhnout. Pozorný posluchač může zažít více než devítihodinový dechberoucí kosmický výlet.

Díky výše zmíněným zásahům studia Needles působí nahrávka dokonale soudobě. Z ojedinělého zvukového projektu je cítit láska autorů úprav k původní předloze, jejich úcta k interpretaci Richarda Honzoviče i snaha o odvedení perfektní práce. Podařilo se jim vytvořit produkt, který by mohl být určující pro úpravy archivních nahrávek určených původně výhradně pro zrakově postižené. Lze si jen přát abychom se s podobně odvedenými úpravami setkávali častěji.