První audiokniha světoznámé autorky

recenze, , 29.05.2019
Správná pětka na ostrově pokladů
Přestože jsou světoznámé knihy Enid Blytonové na tuzemském trhu dostupné v hojné míře, výčet jejich zvukových zpracování není příliš obsáhlý. V Knihovně a tiskárně pro nevidomé se ukrývají nikdy nevydaná Podařená dvojčata s Hedou Čechovou. Český rozhlas natočil v 90. letech dramatizaci druhého dílu Správné pětky, ta však byla odvysílána naposledy před dvanácti lety, a tak ji současné děti patrně vůbec neznají. Nyní však autorku pro posluchače oživuje vydavatelství OneHotBook, které se rozhodlo natočit úvodní část Správné pětky v podobě jednohlasé četby, v režii Jitky Škápíkové a v podání Michaely Maurerové.
Pro Maurerovou je Správná pětka na ostrově pokladů audioknižní premiérou, což ovšem ani v nejmenším neznamená, že by její výkon před mikrofonem vykazoval začátečnické chyby. Velmi dobrá je například její práce s interpunkcí – věty váže správně, bez odmlk. Vypráví tak, aby posluchač mohl zapojit vlastní představivost. Z hlediska celku volí rozvážnější temporytmus a dynamicky pracuje s hlasem. Klidným tónem popisuje prostředí, v dramatických situacích mluví tiše a vypjatě, při předvádění ozvěny hlas postupně zeslabuje.

Jednotlivé postavy se Maurerová snaží od sebe příliš charakteristicky neodlišovat a nevytvářet pro každou z nich zvláštní modulaci. Uvědomuje si správně, že má za úkol předat posluchačům dětskou detektivku a ne humoristickou či tragikomickou beletrii. Pouze její pes Tim se ozývá hlubokým „haf“, a nejmladší holčičku Annu Maurerová hlasově situuje do vyšší polohy. Ostatní aktéři jsou spíše naznačeni, dialogy proto stojí na práci s tempem vyprávění, intenzitě hlasu a u dospělých na autoritativních důrazech. Výtku směřuji pouze k ponechání občasných zaváhání – v nahrávce je na několika místech četby slyšitelná s dějem nesouvisející hereččina odmlka a hned po ní nervózně přednesená věta, jako by interpretka rychle přemýšlela, jak danou část textu podat.

Správnou pětku na ostrově pokladů rámuje ryze prázdninová muzika. Měsíce volna, do nichž je příběh zasazen, evokují tóny připomínající kytaru i foukací harmoniku. Hudební přechody uvnitř i na konci kapitol jsou zpočátku bezstarostně veselé, jakmile však děj nabývá na vážnosti, i ony zpomalí a zaznívají rozechvěle a znepokojivě.

Doufám, že si Dicka, Juliána, Annu, George a psa Tima noví mladí posluchači oblíbí a že vydavatelství OneHotBook bude v této sérii pokračovat. Ostatně natočit dvacet následujících dílů přece jen není tak mnoho :)