Ššššš húúú, fíí, ufff, chramst, bum, prááásk, brrr

recenze, , 10.01.2020
Nadýchané pohádky
Vydavatel, který se rozhodne natočit audioknihu, zpravidla sahá po existující knižní předloze. Nahrávka Nadýchaných pohádek však vznikla zcela netradičně a překvapivě. Díky filmu Anděl páně 2.
Klub nemocných cystickou fibrózou pomáhá pacientům už přes dvacet let. Základem léčby je pravidelné každodenní dýchání, zejména pro děti je ovšem nutnost dvakrát denně trávit alespoň 20 minut s přístrojem často neúnosná. Před třemi lety se proto pracovníci Klubu rozhodli inhalaci dětem zpříjemnit. Prostřednictvím herce Ivana Trojana, dlouholetého patrona Klubu, se spojili s režisérem Jiřím Strachem a ve spolupráci s Viktorem Říhou a Ondřejem Hüblem dali vzniknout krátkému filmu o tom, jak anděl s čertem inhalují. Spot se mezi malými pacienty nečekaně ujal – postavy známé z filmové pohádky se pro ně ukázaly být výbornou motivací.

Loni přišli Viktor Říha a Ondřej Hübl s dalším nápadem: natočit audioknihu, která by inhalování zpříjemňovala podobným způsobem jako čertovskoandělský spot. Spolu s Ivanem Trojanem oslovili další interprety a celkem sedm autorů. O profesionální zvukovou výrobu se postaralo Tympanum.

Audiokniha Nadýchané pohádky pro slané i sladké děti hravou a nenásilnou formou přibližuje správné dýchání prostřednictvím vhodně zvolených citoslovcí. Díky různým textům se podařilo nashromáždit pestrou paletu příběhů co do postav i prostředí. Dramaturgie navíc pamatovala i na logiku v řazení příspěvků – úvodní pohádky se věnují lásce, následuje zvážnění, humor, a vše uzavírá strašidelně napínavý reálný horor.

I jednotlivé hlasy se mezi sebou pečlivě střídají – Ivan Trojan se ctí zhostil hned dvou odlišných hereckých poloh. Jiří Strach, tentokrát v roli autora, pamatoval nejen na dýchání, ale i na skutečnost, že pacienti s cystickou fibrózou mají až pětkrát slanější pot, a napsal vtipnou pohádku o slané mašince a jejím vyvoleném uhláku. Trojan svůj přednes přizpůsobil pohádkovému podání a humorné situace nechal vyznít tak, aby si je posluchač mohl vyložit sám. Naproti tomu text Petry Soukupové mu dal interpretační příležitost vytvořit děsivé a hrůzostrašné pocity malého dítěte, které se ztratilo v ledovém větru a neproniknutelné mlze hor.

Martin Myšička se rovněž držel klidné a milé interpretace. V obou svých příbězích se určitým způsobem dotkl hudby: Ivánek Vánek Bogdana Trojaka si zpívá pro dodání odvahy a Martin Myšička odlišnými modulacemi a dynamickým střídáním tempa hraje další větříky – vítr z větrových bonbonů či větřík zvětralého piva. Podobně zachází i s dechovými hudebními nástroji ve vyprávění Milady Rezkové.

Hynka Čermáka má mnoho posluchačů a diváků spojeného s postavami drsňáků, Nadýchané pohádky však tuto jeho škatulku úspěšně boří. Petr Stančík totiž do sbírky přispěl komickou variací Otesánka. Čermák v ní vypráví o nenažraném bagru s neobvyklým humorem a citem pro absurditu. Hravost pak ukazuje i v boji mezi Kazifuky a Foukálisty Kláry Trojanové.

Pohádka o babičce a dědečkovi, kteří si naposledy vyšlápli na Mont haha Blank, zní v autorském podání Arnošta Goldflama. Zkušený Goldflam si v ní sice stále uchovává svůj osobitý dědečkovský projev, ale díky režiséru audioknihy Ondřeji Hüblovi plynule přepíná z vážného módu do rozpustilého, v podobě hekání či volání do ohromné dáli.

Jak už bylo naznačeno, mnoho dýchacích zvuků vytváří všichni herci na pusu – hučením, bučením, či svistotem. O barvitou ruchovou složku se ovšem postaral také mistr zvuku Pavel Štěpánek. Zvukové stereo efekty ústní zvuky podbarvují, čímž samozřejmě zdůrazňují smysl projektu, ale především dotvářejí atmosféru příběhů a činí tak poslech ještě více zábavným. Hudba Marka Mrkvičky připomíná filmovou muziku, vedle syntezátorů je možné slyšet i živé hudební nástroje.

Nadýchané pohádky jsou sice určeny slaným dětem, jsem si ale jistý, že rozveselí i zcela zdravé posluchače. Cédéčko má navíc charitativní rozměr – pacientům je rozdáváno, výtěžek z prodeje putuje přímo Klubu nemocných cystickou fibrózou. Většina zúčastněných nahrávku vytvořila bez nároku na honorář z touhy udělat druhým radost. Právě radost a zapálení pro dobrou věc se na výsledku nejvíce podepsala.