Kratičká Noc s Andersenem

recenze, , 25.03.2018
Statečný cínový vojáček
Uběhl další rok a vydavatelství Bookmedia se opět připojuje k Noci s Andersenem. Zatímco poprvé, v roce 2016, připravilo pro posluchače dlouhé vyprávění o malé mořské víle a loni byly k této příležitosti natočeny hned tři příběhy, je letošní audiokniha z hlediska stopáže poněkud slabší. Titul obsahuje pouze desetiminutového Statečného cínového vojáčka. Výběr pohádky není náhodný – vydavatel u této příležitosti pokaždé volí Andersenovy texty, které slaví kulaté narozeniny. Sto osmdesátileté cínové postavičky se ujal Petr Kubes.
Petr Kubes má specifickou a nejednoznačnou barvu hlasu, jehož polohy dokáže měnit, aniž by musel jednotlivá posazení hlasivkami složitě vytvářet. Laskavý a příjemný odstín v pohádce zprostředkovává vyprávění dětem před spaním, lehký chraplák tematicky navozuje vojenskou drsnost, vyšší tón charakterizuje krysu. Přímé řeči ostatních hrdinů jsou spíše naznačeny, papírovou tanečnici zobrazuje rytmus připomínající taneční kroky, vypjaté zvraty zdůrazňuje rychlejší tempo. Rychlost je ovšem dána i téměř neuplatněnými pomlkami mezi větami. Při poslechu jsem si kladl otázku, může-li za zbrklejší tok slov spíše přednes nebo střih.

Hudební doprovod lze označit za minimalistický. Stejná neutrální elektronická skladbička je použita v úvodu i v závěru, nutno ale dodat, že vybraný překlad Františka Fröhlicha je natolik jazykově barvitý, že by mu podkresy mohly spíše uškodit.

Kratičkou audioknížečku je sice možné na Audiotéce pořídit do konce dubna zdarma, doufám ale, že pro příští Noc s Andersenem připraví vydavatel opět delší titul.