Statečný kovář Mikeš ve zvuku

recenze, , 26.10.2020
O statečném kováři
Na počátku byla klasická pohádka Boženy Němcové Neohrožený Mikeš. S jejím zpracováním jsme se mohli potkat mnohokrát, ať už v obraze (např. stejnojmenná televizní pohádka z roku 1969 v režii Ludvíka Ráži) nebo ve zvuku (rozhlasová nastudování Jana Bergera z roku 1981 a Jaroslava Kodeše z roku 2013). Došlo na ni i na audioknižním trhu: v roce 2002 vznikla dramatizace v produkci a režii Milana Bally, v roce 1998 zaznamenal Jan Jiráň vypravěčský výkon Jiřího Schmitzera. Je s podivem, že až letos došlo k nahrávce s Pavlem Křížem, představitelem Mikeše ze zpracování nejslavnějšího – z filmu O statečném kováři režiséra Petra Švédy z roku 1983. Zná ho asi každý čtenář tohoto článku, nechybí totiž v žádném vánočním televizním programu. Pod filmovým názvem vyšla nejnovější audiokniha. Nutno konstatovat, že nahrávka Supraphonu z května 2020 není úplně bez chyb.
Jako dospělého posluchače by mne dokázala odradit už první stopa nahrávky: vedle půvabné a poetické písně v podání Petra Ulrycha na text Jiřího Suchého tu zní narychlo sepsaný, nepříjemně didaktický „anotační“ text. Vzniká tak nepříjemná disonance mezi čistou poezií a literárním amatérismem, který se vyznačuje formulacemi začínajícího žurnalisty, jako například: „Jeho otec (...) zvládal vytvářet ze železa neuvěřitelné výtvory“. Chybí tu i základní redakční práce: jinak by neprošlo, aby v šesté kapitole skřet prosil Mikeše nikoli o utržené, ale „vrácené“ vousy.

Text přitom vychází hned z několika kvalitních pramenů: vedle původní pohádky Boženy Němcové měla scenáristka Naďa Dvorská k dispozici filmový scénář z roku 1983 a seznámila se i se scénosledem Kláry Latzkové a Igora Ondříčka ke stejnojmennému muzikálu v Městském divadle Brno (ten byl v době vydání CD ještě v přípravě na premiéru na letní scéně).

Zmíněné textové nedostatečnosti však bohatě vyvažuje kvalitní přednes Pavla Kříže a inteligentní využití zvukové a hudební stopy původního filmu. Pavel Kříž, vybraný evidentně pro své spojení s titulní postavou ve filmu, svůj vypravěčský part zvládá profesionálně, důrazy klade přesně tam, kam patří (věc základní, ale u části audioknižních rétorů ještě pořád ne zcela běžná) a dokáže udržet pozornost i malých posluchačů. Je to především díky tomu, že umí vytvořit atmosféru domácího večerního čtení, kdy si s dítětem sedne ne-li tatínek, tak aspoň strýček.

Jednotlivé postavy rozlišuje uměřeně. Hlasově tvaruje především postavy výraznější, ať už jde o nečestné kamarády Ondru a Matěje, krále nebo skřeta s dlouhými vousy. Při modulování Černého krále se rozumně vyhýbá expresivnímu křiku a nechává ho raději hrozivě šeptat. Jemnější tón nasadí v okamžiku, kdy hovoří za princezny. S vytvářením atmosféry mu pomáhají hudební i zvukové efekty z filmového pásu. Tady vděčí Supraphon zvukovému studiu Soundguru.

Přes výše uvedené výhrady ke scénáři lze audioknihu O statečném kováři doporučit, obzvlášť chcete-li děti během vánočních svátků odvést od televizní obrazovky.