Prdicí draci, zbabělí strážci a další podivnosti

recenze, , 18.01.2019
Stráže! Stráže!
Nálepka humoristická fantasy nemusí každého čtenáře dostat do kolen. Mnozí dokonce cítí, že jejich klouby jsou všednodenním pinožením zatuhlé a písmenka jim úsměv na tváři nevykouzlí tak snadno jako dřív. Jenže těžko odolat vtipu vyřčenému, náležitě naservírovanému a načasovanému. Herec Jan Zadražil se při načítání titulu Stráže! Stráže!, první Pratchettovy knihy ze série věnované Městské hlídce, evidentně rozhodl, že si tu legraci s posluchači užije a že veškerý jejich odpor je marný. Připravte se na to, že se budete muset smát. Občas i nahlas.
S posvěcením režiséra Hynka Pekárka nemusíme při poslechu čekat, až se postavy událostmi vybarví. Nastupují od prvních kapitol v plné polní. Seržant Tračník stále jen krůček od astmatického záchvatu, desátník Noby Nóblhóch každou větou vyhýbavě kličkuje, z čekatele Karotky oddanost právu a odhodlání ho chránit prýští jako jasný plamen a v promluvách kapitána Samuela Elánia slyšíme zámlky a rozpaky. Za ošuntělou fasádou velitele Noční hlídky probíhá velký zápas o charakter, čest a svědomí.

O takové hodnoty nakonec v příběhu půjde, přestože prvoposluchač neznalý knižní předlohy nejprve jen stěží odpoutá pozornost od vtipných příměrů a vygradovaných absurdních dialogů. I ten nejnaolejovanější stroj, jakým je město vedené intrikánem zeměplošského formátu, Patricijem lordem Vetinarim, se totiž může zadřít. Máte pevně v rukou tužby mas, podchytíte a zdaníte zločinnost, poradíte si s ambiciózností mágů i chamtivostí obchodníků, ale to ještě neznamená, že jste připraveni na draka. Zvlášť pokud ti opravdoví už vyhynuli a jejich jedinou připomínkou jsou domácí bahenní dráčci. Když se tedy neočekávaně zjeví drak s mnohametrovým rozpětím křídel, který hladovým okem pátrá po urozené panně, musíte šachovou partii uhrát s hrstkou zoufalých pěšáků. A právě takové figurky najdete v Noční hlídce.

I ten, kdo nezná ostatní příběhy ze Zeměplochy, se rychle a nenásilně ve městě zvaném Ankh-Morpork zorientuje. Pochopí, jak funguje Cech vrahů a Cech zlodějů, co pohání mágy Neviditelné univerzity i proč by se měl každý dobře rozmyslet, než vstoupí do její rozsáhlé magické knihovny. Ostatně hlasový projev jejího knihovníka, který je orangutanem, klade na narátora mimořádné nároky. Zkuste vyslovit ook více než deseti smysluplnými způsoby! Zadražil v této zkoušce obstál.

Temperamentní hudební doprovod neustále udržuje správnou hladinku nadšení a pomáhá uším naladit se na jemné nuance žánrových přechodů. Při seancích tajného bratrstva a rozmluvách bratrů v kápích nezbyde než se uculovat, ale čekají nás též pasáže napínavé, ba přímo detektivní, a kdesi, snad v jakémsi třetím plánu, se vine dokonce linka romantická. Užívala jsem si doprovodné zvuky, kterými nakladatelství OneHotBook moudře šetří, ale o to většího efektu pak při jejich využití dosahuje. U zahoukání draka, který vydává zvuk trhající ve dví, jsem málem strhla volant.

Stejně jako u Soudných sester, předchozí Pratchettovy knihy převedené do zvukové verze, jsem se bavila a navzdory dobré znalosti textu si poslech užívala. U Stráží, stráží však audioknižní zpracování hodnotím o něco výš, autorský tým dokázal rozklíčovat v textu i řadu vtipných momentů, které mi při tichém čtení unikaly.