Rodina podle Goldflama

recenze, , 12.09.2013
Tatínek není k zahození
Dramatik, režisér, příležitostný herec, ale především spisovatel Arnošt Goldflam patří vedle např. Daniely Fischerové či Petra Nikla k nemnoha autorům, kteří by dětskou tvorbou dokázali zaujmout jak děti, tak i jejich rodiče. Je-li autor navíc vybaven schopností své vlastní texty interpretovat, je úspěch zaručen. O Goldflamovu daru přednesu jsme se už nejednou mohli přesvědčit, hlavně díky rozhlasu, který posluchačům často dopřává nevšední zážitky v podobě nezaměnitelné četby z autorových povídek pro dospělé a pohádek pro děti. Zároveň jsme mnohokrát měli možnost poznat Arnošta Goldflama jako dramatika, autora původně divadelních či původních rozhlasových her.
Co se audioknih týče, mohli jsem se s ním potkat coby hercem zejména díky režisérovi audioknih, členovi Pražské Ypsilonky Janovi Jiráňovi. Nicméně je s podivem, proč se posluchačům vydávaných audionahrávek představuje Arnošt Goldflam až nyní.

Vydavatelství Audioberg přišlo v listopadu 2012 s výběrem pěti pohádek z knihy Tatínek není k zahození. Režie se se ujal ostřílený realizátor, zmíněný Jan Jiráň. Můžeme se hodinku nechat unášet dětským světem, kde tatínek představuje prototyp hrdinství a maminka v rodině funguje jako tmelící prvek. Goldflam zkrátka zobrazuje ideálně fungující rodinu. Pohádkám nechybí autorův laskavý humor, nadhled, ale ani o napětí není nouze.

Tatínek je nucen bojovat s drakem, lidožroutem, musí vyhnat čerta, strašidla z temného domu apod. Zažívá neuvěřitelné situace, potkává se s mimozemšťany, soupeří na olympiádě atd. atd. Autor umí pracovat s jazykem, dovede své pohádky bravurně vypointovat. Staví vedle sebe reálný a nereálný svět, ale nikdy nezklouzává k prvoplánovitosti, k bezmezné infantilitě. Proslýchá se, že pohádky původně psal pro své děti, než je vydal knižně. Díky této nahrávce může promlouvat k dalším dětem, ale i k jejich rodičům či „přerostlým“ dětem, ke kterým se recenzent hlásí. Je to zkrátka radost slyšet kultivovaný hlas, kultivovaný jazyk, kultivované pohádky.

Na podzim 2013 se chystá další CD s pohádkami, kéž to není CD poslední a kéž se dočkáme i něčeho z povídkové tvorby pro dospělé.