Mrtvé tělo dobré audioknihy

recenze, , 04.12.2012
Tělo
Příznivci mluveného slova vědí, že vedle oficiálně vydávaných audioknih, které se dostávají do běžné distribuce, existují také nahrávky určené výhradně zrakově postiženým. Nekrácené četby literárních děl nejrůznějších žánrů jsou k dispozici v knihovnách nebo na internetu pouze registrovaným uživatelům, kteří svůj handicap doloží zdravotním osvědčením. Ostatním posluchačům je přístup k tisícům audioknih zapovězen a seznámit se s nimi mohou pouze neoficiální cestou.
Vydavatelství Tympanum se rozhodlo tuto situaci změnit a v listopadu vydalo jedenáct titulů zařazených do edice Načteno, která využívá nahrávek Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana a Občanského sdružení Mluvící kniha. Audioknihy je možno zakoupit v běžné distribuci, tedy v kamenných obchodech a e-shopech na CD, nebo například prostřednictvím audioteka.cz v mp3 formátu. Část zisku je využita pro další rozšíření audiofondu a tím pro podporu nevidomých a slabozrakých.

Mezi listopadovými novinkami jsou i dvě novely Stephena Kinga, jejichž vydáním se završuje série Čtyři roční doby. Tu Tympanum zahájilo téměř před třemi lety audioknihou Rita Hayworthová aneb Vykoupení z věznice Shawshank, která dodnes patří mezi nejlepší u nás vydané. V soutěži slovenského knihkupectví a nakladatelství Artforum a vydavatelství Kniha do ucha získala dokonce absolutní vítězství v anketě Audiokniha roku 2010. Vykoupení totiž nabídlo posluchači příjemnou směs dobrého příběhu, skvělé interpretace Oldřicha Kaisera, vhodně zvolené hudby, vyváženého rytmu vyprávění a působivé atmosféry. Takové kvality už následná Dýchací metoda nedosáhla a aktuálně vydané Tělo zní vedle Vykoupení už doslova amatérsky.

Tympanum, v souvislosti s edicí Načteno, na svých webových stránkách upozorňuje, že “...nemůžeme garantovat úroveň, na kterou jste od nás, naši milí zákazníci, po léta zvyklí...”. Právě proto se jeví zakončení série Čtyři roční doby dvěma poloamatérskými nahrávkami Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana jako nerozum. Hlas Jaroslava Dolečka je možná vhodný pro kulturní rozhlasovou publicistiku, chybí mu však výraz potřebný pro interpretaci beletristického textu. Jeho přednes je jednotvárný, každá vypjatá situace (např. přechod železničního mostu) působí v Dolečkově podání jako nudná příhoda. Časté odmlčení se před vyslovením cizojazyčných jmen lze přičíst minimální přípravě a zřejmě neexistujícímu režijnímu dohledu. Vysvětlující poznámky překladatele, které v knižní podobě snad ještě přehlédnout jdou, působí u audioknihy nadmíru rušivě. Výtky musí směřovat i k nedostatečné práci při rozdělení nahrávky do jednotlivých stop. Zcela bez smyslu je Kingových 34 kapitol rozděleno do 32 jednotlivých mp3 souborů, čímž dostává konstrukce příběhu už poslední ránu a audiokniha se proměňuje v souvislý tok monotónních slov.

Z ingrediencí potřebných pro namíchání kvalitní audioknihy tak zůstává bohužel jen jediná - dobrý příběh. Ačkoliv recenzované Tělo nelze v žádném případě možno označit za horor, Kingův rukopis je z něho dobře patrný. Motivy dětského strachu, konfliktu s rodiči, amerického maloměsta či chlapeckého přátelství použil ještě v dalších svých románech a povídkách. V příběhu Tělo ovšem nejsou pouze prostředkem k velkolepému hrůzostrašnému finále, ale nosnými prvky silného příběhu o čtyřech kamarádech, putujících za mrtvým tělem Raye Browera. Posluchač však bohužel nachází ještě jednu mrtvolu - rozsekanou a zpola pohřbenou audioknihu, která ho už nikdy nepřiměje znovu se vrátit.