Temné zločiny z Black Country

recenze, , 30.11.2020
Němý křik
Nedaleko od vyhořelých trosek dětského domova došlo k děsivému nálezu ostatků nedospělého těla. Byly pohřbeny v jámě, kterou zde před lety vyhloubila pětice osob. Spiklenci doufali, že svá tajemství pohřbívají spolu s tělem své oběti navždy. Když však souběžně s objevem hrobu dochází i k úmrtí bývalé ředitelky školy, je zřejmé, že se minulost nepodařilo pohřbít dostatečně hluboko.
Němý křik je prvním dílem série Případy Kim Stoneové, který pochází z pera Angličanky Angely Marsonsové. Za pět let od vydání tohoto bestselleru stihla podivuhodně literárně plodná autorka rozšířit svou úspěšnou řadu o dvanáct pokračování a přinejmenším tři další mají ještě následovat. Čím to, že v současnosti patří její knihy k nejprodávanějším britským detektivkám? Úvodní případ, Němý křik, zasadila spisovatelka přímo do srdce středoanglické oblasti Black Country, z níž sama pochází. Tato zanedbaná průmyslová část země trpí po ukončení provozu těžkého průmyslu výraznými socioekonomickými problémy, které autorka při psaní do textu výrazně zakomponovala. Úspěch její knižní série možná zčásti tkví právě v tom, že připomíná sondy do problematických sociálních oblastí od jejích severských kolegů.

Nemalý podíl je ale třeba jistě přičíst i zajímavé postavě hlavní hrdinky Stoneové. Svému okolí se jeví jako nepřístupná, tvrdohlavá samotářka, oblíbená snad jen u několika členů svého týmu. Vyšetřování v prostředí bývalého dětského domova v Kim navíc bolestně jitří rány z vlastního dětství. Komplikovaná povaha, zformovaná nelehkým dospíváním, však dává čtenářům naději na zajímavý vývoj její osobnosti v následujících dílech série. Pro audioknižní zpracování takto silná osobnost hrdinky často znamená velkou výzvu při hledání interpretky. Vydavatelství Témbr sáhlo po v poslední době stále častěji obsazované Jitce Ježkové.

V režii Heleny Rytířové se této herečce, jejíž hlas patří k dobře známým především díky nespočtu dabingových rolí, dostalo více než devítihodinové plochy, na níž mohla uplatnit své vlohy pro četbu. Jakkoliv to totiž může znít zvláštně, dobrý dabér automaticky nemusí být vhodným interpretem audioknih. Dabingem provaření profesionálové často mívají tendenci svůj projev nadsazovat a stylizovat. Jitce Ježkové ale tyto nešvary nikdo vyčítat nemůže. Naopak, její podání je herecky perfektně zvládnuté, zůstává však přirozené. Citem pro tempo příběhu navíc interpretka místy trochu zašmodrchané zápletce výrazně napomáhá k větší srozumitelnosti pro posluchače. Mužské a ženské postavy odděluje zřetelně, ale bez přehrávání. Pokud se v textu objeví pasáž, kdy se jinak plynulé tempo mírně zarazí, na vině je většinou neobratný překlad či složitější anglický výraz. Naopak dialogy, zejména slovní přestřelky mezi Kim a jejím nejbližším kolegou Bryantem, dodávají knize, která se jinak věnuje skličujícímu tématu ústavní výchovy dětí, odlehčující nadhled. Adekvátně tíživou atmosféru nahrávce dodává použitá hudba Václava Neckáře jr. Ta uzavírá jednotlivé kapitoly svým výrazným elektronickým zvukem. Díky střídání energičtějších a zádumčivých melodií nepůsobí použité předěly jednotvárně.

Němý křik patří k nejzajímavějším současným detektivním sériím, u nichž dle ohlasů čtenářů, kvalita jednotlivých dílů spíše stoupá, než klesá. Nezbývá proto než doufat, že se o tom budou moci brzy přesvědčit i audioknižní posluchači. Úvodní díl v přiléhavém podání Jitky Ježkové k tomu dává více než slibný příslib.