Tenhle příběh není o superhrdinech

recenze, , 11.02.2021
Meta
Superhrdinové žijí mezi námi. Někteří mohou zastavit vlak vlastním tělem, jiní si zapalují cigarety plamínky z konečků prstů, další mluví se zvířaty. Tenhle příběh ale není o superhrdinech. Tenhle příběh je o superpadouších, kterými může být každý z nás – ať meta či nikoli.
Lenka Křížová by byla obyčejnou studentkou pražské univerzity, kdyby nežila se svým velkým a nebezpečným tajemstvím. Její superschopností je možnost upravit si vzhled, a to až natolik, že se může stát někým jiným. Tato schopnost je však většinovou společností považována za nebezpečnou, Lence by proto při prozrazení hrozil doživotní pobyt v chráněném zařízení ještě dřív, než by na libovolný podvod stihla vůbec pomyslet.

O její výjimečnosti ví jen tři lidé: otec, nejlepší kamarádka a ještě někdo – někdo nebezpečný, někdo, kdo se neváhá Lence pověsit na paty a vyhrožovat prozrazením. Tento příběh není o superhrdinech, tento příběh je o stalkingu a vyhrožování.

Pavel Bareš je mladý český autor, který se do srdcí především mladistvých fanynek zapsal plánovanou fantasy trilogií Projekt Kronos. Meta měla být jen jakýmsi odpočinkem, než se vrhne na velké finále své série. Momentálně má však Meta nakročeno k tomu být vyhlášena nejlepší českou young adult knihou roku 2020 v hlasování Humbook Awards.

Zdá se tedy, že jak téma superhrdinů, tak i téma stalkingu v mladé generaci rezonuje. K tomu se přidává Pavlovo vypravěčské umění, hraní se slovy i drobné popkulturní narážky, výsledný mix byl proto jasným adeptem pro vznik audioknižní verze. Zejména v kategorii young adult, kam audioknihy pronikají teprve v posledních měsících a dosti pozvolným tempem, je potřeba zaměřit se na tituly s opravdu významným potenciálem – což Meta zajisté splňuje.

Audioknihu vydala Audiotéka ve spolupráci nakladatelstvím Host v jednohlasé interpretaci Kristýny Podzimkové. Ještě před tím, než se dostaneme k samotnému poslechu, dostaví se první jev, který se nebojím označit za zádrhel: celé dílo o délce osm a půl hodiny, je rozděleno na pouhých sedm tracků, přičemž hned ten první a nejdelší má přes dvě hodiny v celku a nejkratší nejde pod půl hodiny. Vydavatel dal přednost zachování autorova dělení na kapitoly před pohodlím posluchačů. Přitom kniha nabízí spoustu míst, kde by bylo možné vyprávění rozdělit – například při přechodu do jiných časových rovin. Zde nastává zádrhel druhý, a to jejich nedostatečné oddělení. Mohla tam být znělka, mohla tam být alespoň delší mezera. Vyprávění splývá dohromady a často není jasné, jestli vypravěčka stále vzpomíná, nebo už se nacházíme v přítomnosti.

Nutno podotknout, že výkon Kristýny Podzimkové prvotní rozčarování z technického provedení téměř okamžitě rozmetá na cucky. V roli Lenky Křížové je dokonale autentická, pracuje s tempem i melodií, zdůrazňuje všechny emoce, které se na hrdinku valí – strach, nejistota, úzkost i radost, když se náhodou něco podaří. Za jedinou skvrnku na jejím jinak bezchybném projevu může režie, která nedokázala provést vypravěčku nástrahami cizí výslovnosti (v tomto případě angličtiny a japonštiny) bez ztráty kytičky.

Melodie, které oddělují kapitoly, lze bez nadsázky označit za skvělé, atmosférické a obecně nedostatkové. Mohlo jich být více, ale jaksi nemají co oddělovat.

Meta mohla být dokonalou audioknihou. Díky vynikající předloze a perfektně zvolené vypravěčce k tomu má nakročeno. Je proto škoda těch několika relativně významných technických detailů, které jinak silný titul srážejí. Podobně diskutovaných knih potřebuje česká audioknižní scéna více, protože přitahují pozornost mladšího publika, pro které donedávna byly a možná ještě stále jsou audioknihy nepreferovaným způsobem čtení. Pojďme proto prosím při vydávání myslet především na ně.