To já ne, to Černooká

recenze, , 12.08.2020
Černooká
Viktorie neměla snadné dětství. Vlastně neměla skoro žádné dětství. Maminka zemřela a ona se musela postarat o mladší sestru a tak trochu i o otce. Nyní, o devět let později, získala novou společnici – Černookou. Kdo je ta dívka, která vypadá jako ona a která se vysmívá jejím problémům?
Černooká je debutovým románem mladé české autorky Anny Musilové a zároveň jedním z prvních young adult thrillerů u nás. Knižní předloha se na pultech knihkupectví objevila v roce 2018 pod značkou Yoli, a v letošním roce vyšla audiokniha u Témbru, který taktéž patří do rodiny Euromedia Group.

Vypravěčkou příběhu, tedy tou, která se musela ponořit do hlubin Viktoriiny duše, se stala Veronika Lazorčáková – především divadelní herečka, která je pro audioknižní svět relativním nováčkem. Dosud se objevila v množství rozhlasových, zejména vícehlasých počinů, Černooká je pro ni první „velkou“ jednohlasou audioknihou. A stála před nelehkým úkolem: zvládnout emocionální horskou dráhu osmnáctileté dívky trpící depresemi, prožívající první lásku, zklamání a mnohá setkání s tajemnou Černookou, na konci vystoupit a neutrpět větší újmu než jeden uvolněný pramínek z účesu.

Naštěstí se jí dostalo zkušené průvodkyně v podobě režisérky Alexandry Bauerové, a tak Veroničinými ústy promlouvá Viktorie zoufající, netečná i zamilovaná. Dokonale nadřazený a posměšný tón pak dokázala vtisknout také samotné Černooké, v jejíchž polohách barvou hlasu mírně připomíná Janu Strykovou. Věty, které Viktorie řekne nahlas, lze snadno odlišit od těch, které si jen myslí nebo zamumlá pro sebe. Veronika Lazorčáková od začátku nasadí příjemné tempo a v závislosti na situaci s ním efektně pracuje. Kromě mírně rozkolísaného hlasu v úvodu knihy, kdy se vypravěčka v roli ještě trochu hledala, tak jejímu projevu nelze vytknout žádné větší škobrtnutí. Doslova hypnoticky vtahuje posluchače do příběhu – je to mrazivý, leč žádoucí efekt.

Ponurou a mrazivou atmosféru děje knihy podporují také znělky mezi kapitolami, elektronické a neobvyklé, skoro jako příběh sám. Je až s podivem, že si mladá autorka v případě své první knihy troufla na množství závažných a neveselých témat, kterými Černooká doslova přetéká. Také použité jazykové obraty, které mnohdy sklouzávají k patosu, by nasvědčovaly staršímu autorovi.

S o něco více než ročním odstupem od Černooké vyšla Anně Musilové taktéž u Yoli i druhá kniha, Tamařino souhvězdí, opět young adult, ovšem už ne thriller. I toto dílo popisuje vedle mnoha závažných a niterných témat dospívající dívky problematiku psychických potíží. Nezbývá než doufat, že po kvalitním zpracování Černooké se stejné péče dostane také Tamařině souhvězdí, pokud se Témbr rozhodne pro jeho audioknižní vydání. Bylo by to rozhodně žádoucí – dobře zpracovaných knih o důležitých lidských tématech nemůže být nadbytek.