Zpět

TO musíte slyšet!

recenze, , 15.11.2017
To
Rok po třicátém výročí vydání románu a souběžně s premiérou nové filmové adaptace přichází OneHotBook se zvukovou podobou jednoho z nejznámějších literárních hororů.

Recenze audioknihy To.
S příchodem informace, že se OneHotBook pustil do zvukové adaptace Kingova To, se mi v nitru rozezněly zvony a vznesly balónky. V září, v souběhu s kinopremiérou filmu Andyho Muschietti, vydavatelství vypustilo do digitální distribuce první část audioknihy. Formou předprodeje si tak posluchači mohli zakoupit prvních 21 z plánovaných více než 50 hodin. Tah to byl výborný – nejenže se sešly dvě možnosti, jak se dostat do městečka Derry (za doprovodu obrazu i za doprovodu čteného slova), posluchači navíc nemusí čekat až na vydání kompletní audioknihy.
 
Tato strategie by ovšem mohla být pro vydavatele riskantní – o jeho To by se mohlo roznést, že se nepovedlo, a slavnostní „dovydání“ by doprovázela jen hořká pachuť. Taková budoucnost ale tomuto projektu rozhodně nehrozí. Zvukové To se totiž povedlo a nemít jej znamená prohřešek, který se milovníkům audioknih jen tak neodpouští.

Vždyť To v sobě nese to nejlepší, co si se Stephenem Kingem pojíme – naprostou bravurnost ve vykreslení charakterů a fascinující schopnost splétat kvantum dějových linek do sítě, která drží tak pevně, že by jí neprolétl ani okřídlený dravec. Strach se ukrývá velmi hluboko, přichází plíživě a spíše nepříjemně šeptá, než že by křikem hodlal lekat. To má v sobě i nemalou dávku retro atmosféry a také humoru, je to zkrátka dílo mnohovrstevnaté a rozhodně si nezaslouží nálepku jediného žánru, v tomto případě hororu.

Už proto si zaslouží pozornost a pochvalu režijní přístup Hynka Pekárka, který ani v nejmenším nehodlal To vtisknout punc strašidelného textu, v němž každá věta musí znít jako rozechvělé struny rozeznívané razantním smyčcem. Pestrý výběr interpretů, respektive jejich individualita, zaručuje různé polohy, stejně jako Kingův text samotný. De facto bych zde mohl recenzi uzavřít a poslech jednoznačně doporučit. Přesto, už proto, abych více dostál roli recenzenta, své dojmy více rozvedu.
 

Všimnout si musím především výkonu Michala Zelenky, který propůjčil svůj hlas postavě Bena Hanscoma. Ben je ten tlouštík, outsider, který tak trošku naivně doufá v pozornost a lásku Beverly (tu tradičně dobře ztvárnila Jitka Ježková). A samozřejmě se, už kvůli svému vzhledu, stává docela snadnou obětí šikany a to, co v jistých okamžicích vyvolává sympatie a také úsměv (i ve filmovém zpracování), má ve výsledku spíše nádech hořkosti až tragédie. Ben je ale také hrdina, který jako jediný jde více pod povrch aktuálních událostí. Zkoumá historii města Derry a odkrývá Zlo, které se do městečka opakovaně v průběhu dějin vrací. Rozhodně není žádným infantilním tlouštíkem, žádnou „aby byla sranda“ postavou do party (jako třeba Vendelín z Mikulášových patálií). Michal Zelenka jej však právě takto podává. Jeho hlasová gesta a melodie řeči jako by text překlápěla už zcela mimo žánr a cílové čtenářstvo, někam směrem k literatuře pro děti.

Podobně na hraně se ocitl i David Novotný, snad pro svou bohatou zkušenost se čtením dětských textů. V jeho případě však interpretace i v těch hraničních okamžicích stále ještě funguje adekvátně k originálu, neboť právě Richie Tozier je tou nejvtipnější postavou z celého románu.

Všichni ostatní se poslouchají naprosto výtečně. Jak volba vypravěče, Pavla Soukupa, pro uvedení do rozsáhlé kroniky Zla ve městě Derry, nebo protřelých veteránů Jana Zadražila a Jana Vondráčka. Od dob Totálního rauše mezi mé oblíbence patří i Vasil Fridrich.

Hudební složka audioknihy snad mohla být nápaditější a bohatší. Zároveň lze ale kvitovat, že posluchače nečeká opačný extrém – totiž přehlcenost zbytečnou a nezajímavou hudbou. Proto ono rčení „dobrého pomálu“ má své opodstatnění a režisér Pekárek by se jím mohl zaštítit.