Neodolatelnost norského napětí

recenze, , 16.06.2016
V lese visí anděl
Pokud vás ještě neunavila vlna severských detektivek, můžete zkusit novinku mezi audioknihami v tomto žánru. Že jste od seveřanů to nejlepší už slyšeli a nic vás nepřekvapí? Možná je na čase zkusit detektivní prvotinu Samuela Bjørka V lese visí anděl. O dramatický spád a napínavé situace v ní není nouze.
Norskou veřejnost šokují otřesné případy šestiletých holčiček nalezených v lese. Jsou pověšeny na stromech v podivných starobylých šatech a s cedulkou „Cestuji sama“. To otřese i jinak otrlým policejním sborem a vede k opětovnému zformování před časem rozpuštěného speciálního vyšetřovacího týmu. Jeho vedoucím je korpulentní Holger Munch, chytrý a rozumný chlapík, který zahání samotu po rozvodu přemírou jídla a cigaret. Holger ale především miluje matematické hádanky a zbožňuje svou malou vnučku Marion. Klíčovou postavou týmu i celého románu je však kriminalistka Mia, někdejší eso norské policie. Po odchodu všech členů své rodiny se potácí v depresích, utápí se v alkoholu, kterým zapíjí prášky a směřuje svůj život k sebevraždě. Od podobných myšlenek se Miu Holger snaží odtrhnout a požádá ji, aby jim pomohla vyšetřit právě nepochopitelná úmrtí dívenek. Holger ovšem ví, že nedělá jen službu své bývalé kolegyni, ale že se bez Mii náročné vyšetřování opravdu neobejde.

Za pseudonym Samuel Bjørk se skryl ve Skandinávii známý hudebník, spisovatel, dramatik a textař Frode Sander Øien. Kniha V lese visí anděl je jeho prvním pokusem o krimi román a zároveň jde o první díl plánované série s dvojicí vyšetřovatelů Miou a Holgerem. Kniha se nesnaží být za každou cenu inovativní, zato šikovně pracuje s motivy jiných severských příběhů. Zejména její první polovina dokáže svou atmosférou navnadit a slibuje možná víc, než kolik dokáže finále s předloženým motivem pachatele naplnit.

Bjørkovi se podařilo stvořit opravdu živé a sympatické postavy s propracovanými charaktery, minulostí a osobním životem. Několik oddělených dějových linek autor spřádá postupně více a více do jednoho dominantního vlákna. Nepotřebuje si pomáhat příliš brutálními scénami, občas však posluchače překvapí významným prvkem náhody, nebo několika nelogičnostmi v jednání postav, které mají jen zvýšit napětí bez logického zdůvodnění (což platí i pro trochu vykonstruovaný motiv pachatele). Naopak posluchače - amatérské detektivy potěší, že se autorovi podařilo propašovat do textu množství stop, takže si na nich může každý vyzkoušet svůj důvtip.

Za zvukovým zpracováním románu stojí nakladatelství Plus, pro nějž text načetla Petra Špalková. Ta nenápadně stoupá příčku za příčkou po pomyslném žebříku na vrchol mezi nejlepší interpretky. Při četbě působí uvolněně, hrdinové románu v její interpretaci doslova ožívají. V dramatických chvílích, kdy postavy křičí, Petra Špalková hlas naopak trochu ztlumí, což paradoxně zvýší naléhavost vyprávění, a posluchač navíc nemusí co chvíli upravovat hlasitost přehrávače. Výkon Petry Špalkové je profesionální, příjemný a promyšlený, což příběhu V lese visí anděl dodává plusové body. Napínavé momenty jsou zdůrazněny mimo jiné ráznými hudebními vložkami, které svým rockovým laděním dodávají četbě ten správný říz. Zkrátka a jednoduše, tato audiokniha se příjemně poslouchá.

V lese visí anděl zaujme přesvědčivou atmosférou Norska, která posluchače záhy obklopí, a rychlým tempem vyprávění, ve kterém není prostor pro vycpávkové pasáže. Opět se ukazuje, že pokud se najde čtivá předloha a sympatické postavy, odpustíte autorovi i pár přehmatů a necháte se unášet přímočarým příběhem bez zbytečných odboček. Pokud je navíc výběru interpreta a celkové zvukové podobě věnována dostatečná péče, je na téměř patnáct hodin poslechu těžké se od románu odtrhnout.