Velký Gatsby bez jazzu

recenze, , 05.08.2013
Velký Gatsby
V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální kampani a tváři Leonarda DiCapria téměř na každém reklamním poutači. Soudě podle ohlasů, je tato - již pátá - filmová adaptace slavného románu tou úplně nejpovedenější. A to i přes, nebo právě pro, režisérův nezaměnitelný vizuální styl. Vydavatelství Leda přispěchalo s novým vydáním románu v paperbackové vazbě s grafickým motivem z filmu a také s audioknihou.
Ta byla nahrána v červnu v řevnickém Studiu Chevaliere pod dohledem Heleny Rytířové a v interpretaci Michala Jagelky. Řadí se mezi ty “čisté” audioverze literárních předloh - tedy prostě čtený text bez jakýchkoli výraznějších náznaků dramatizace, zvukových efektů nebo hudebních pasáží. Škoda - zrovna Gatsby, stěžejní román tzv. jazzového věku, by si hudbu určitě zasloužil. Pokud ale Leda zvolila tento typ audioknižní nahrávky, je třeba uznat, že se jí povedlo vytvořit vyrovnanou a posluchačsky přívětivou audioknihu.

Svěřit četbu Fitzgeraldova románu právě Michalu Jagelkovi, byl docela přirozený krok. Jagelka je jedním z nejvytíženějších českých dabérů a právě on propůjčil hlas představiteli Jaye Gatsbyho v aktuálním filmu. Přestože audioknižní interpretace je zcela jiná umělecká kategorie než filmový dabing a řada předních herců se jí nedokázala obstojně zhostit, Michal Jagelka podal v mezích tohoto typu audioknihy přinejmenším slušný výkon. Je opravdu spíše interpretem než hercem. Nesnaží se vymodelovat před posluchačem postavy románu do nejjemnějších detailů, ale nechává zcela na jeho fantazii, jak si s příběhem poradí.

Velký Gatsby ostatně poskytuje čtenářově představivosti a často i trpělivosti obrovský prostor. Scott Fitzgerald rozjíždí svůj příběh možná až příliš zvolna a ze začátku je velmi popisný. Seznamuje čtenáře s obyvateli Long Islandu - newyorskou smetánkou dvacátých let, a se způsobem jejich života. Z pohledu středostavovského mladíka Nicka Carrawaye ukazuje povrchnost mladé generace zbohatlíků, kouzlo peněz a omamný pocit bohatství. O panu Gatsbym, který pořádá opulentní večírky, neví nikdo téměř nic a o tom, jak přišel k majetku, se šíří fantastické zvěsti. Postupně se vysvětluje proč je Gatsby na ostrově a co je vůbec zač, dochází k tragické události, nedorozumění a příběh spěje ke konci.

Podobně jako Americká tragédie z téže doby, je i Velký Gatsby především společenským románem. Na rozdíl od Fitzgeralda je Theodor Dreiser kritičtější a rozdíl v sociálním statutu jeho postav je propastnější. Pracuje navíc s motivem zločinu a trestu a nejspíš právě proto je jeho dílo pro čtenáře zajímavější než Gatsby. Myšlenka obou románů je ale obdobná - oba autoři reflektují stav americké společnosti své doby. Fitzgeraldovi bývá vyčítáno, že to dělá příliš lehkým, možná až ledabylým způsobem.

Nyní to mohou posoudit i čeští audioknižní posluchači. Velký Gatsby nevychází na fyzickém nosiči a zakoupit ho lze jen prostřednictvím on-line služeb.