Víkendové rituály očima moderního synka

recenze, , 07.07.2020
Na chalupě s moderním fotrem
Deníček moderního fotra je od roku 2013 neoddiskutovatelným blogovým fenoménem. Přestože je původní forma psaní v útlumu, přesunula se ve stejné intenzitě na sociální sítě a stránky knih. Dominik Landsman své zápisky, zaměřující se původně na radosti a strasti otce na rodičovské dovolené, postupně rozšířil i o několik „spin-offů“. Čtenáře v nich zasvětil do začátků soužití se svou ženou Natašou a vzal je i na společnou dovolenou. V těchto dnech autor dokonce oznámil, že se Deníček moderního fotra objeví i na filmovém plátně. Není proto divu, že i pod svými pseudonymy jeho postavy zdomácněly také v audiopodobě.
Syn Čeněk je už sedmiletý školák, umí trochu číst, a proto se o mnohé historky může ze svého pohledu podělit sám, přičemž tatínek pochopitelně dodal svůj osobitý styl a velkou, lehce štiplavou nadsázku. Pro knihu Na chalupě s moderním fotrem si vybral českou víkendovou specialitu – chalupaření. Pohled školáka, pro něhož je podstatným například virtuální svět Minecraftu, na který hojně odkazuje, může být samozřejmě v mnohém obohacující. Zejména když se nepsaným středobodem knihy tentokrát nestal „moderní fotr“, nýbrž Čeňkův dědeček, pro něhož je chalupaření zjevně životním posláním.

Samotný pobyt na chalupě by byl pro celou knihu samozřejmě příliš strohý, proto se často historky věnují i přidruženým kratochvílím, jako je rybaření, oslava Velikonoc, výlety, stanování a návštěvy. Přestože se kapitoly převážně drží chronologického pořádku (začíná se odjezdem na chalupu a v závěrečné kapitole se dočkáme zazimování), dopouští se autor několika úkroků stranou, a tak se silvestrovské oslavy dočkáme během druhé poloviny poslechu.

Zatímco zvukové podoby předchozí dílů řady jsou trvalkami vydavatelství OneHotBook, Na chalupě s moderním fotrem už Euromedia Group vydala pod svou novou audioknižní značkou Témbr. Domnívám se však, že tento přestup mezi audioknižními stájemi nebude pro běžného posluchače patrný. Kladně se totiž projevuje dobrá volba interpreta. S „fotrovskou“ sérií byl doposud coby primární mužský hlas spjatý Filip Švarc. Tentokrát otěže přebral Jan Maxián, který má podobnou barvu hlasu, navíc zní mladistvě a předání štafety „z otce na syna“ tedy působí velmi přirozeně. Jeho přednes v režii Alexandry Bauerové plyne s lehkostí, a posluchač se nedočká žádných umělých akcentů vyvolávající pocit, že by se měl zasmát právě teď.

Najazzlý hudební motiv, nepostrádající dětskou rozvernost a zároveň kytarový nádech chalupaření, se v různých variacích objevuje vždy na konci kapitol a plní tak skutečně jen funkci předělu, což se ale v proudu rozverných historek trochu ztratí.

Pro všechny, kteří si Deníčky oblíbili v jejich zvukové podobě, bude Chalupaření s Čeňkem další příjemnou položkou zaběhnuté humoristické série.