Zběsilá jízda světem úžasné techniky

recenze, , 24.05.2015
Vím, že máš duši
To, co se na prvního dubna mohlo zdát jako nevážný status na facebooku vydavatelství OneHotBook, se pomalu ale jistě stává realitou. Jeremy Clarkson, který se po incidentu s producentem svého pořadu Top Gear musel s domovskou televizní stanicí BBC rozloučit, dostal výhodnou nabídku od českého vydavatelství audioknih, k ní pěkné parkovací místo a slušný catering. A zdá se, že neodmítl. První česká audiokniha od Jeremyho Clarksona totiž právě přijíždí...
Uznávám, naučit Jeremyho česky by asi trvalo trochu déle, navíc by se asi nedařilo zbavit ho londýnského akcentu. OneHotBook si proto vypůjčil pouze jeho českého dabéra, Zbyška Horáka, který usedl do studia s Clarksonovou knihou Vím, že máš duši. Může moderátorův svérázný humor oslovit i bez sledování výrazů jeho tváře na obrazovce?

Jak možná někteří vědí, Jeremy Clarkson nezačínal coby televizní moderátor, ale jako novinář. Psal pro mnohá periodika, ale nejvíce jej proslavily sloupky v bulvárním The Sun a seriózních The Sunday Times, které se později objevily i v knižním vydání. Vím, že máš duši ale není pouhou kompilací článků – jde o knihu, kterou Jeremy napsal o strojích, které podle něj mají něco navíc. Seznam zhruba dvou desítek oblíbených věcí v jeho podání zahrnuje luxusní i sportovní vozy, letadla, ponorky, lodě, ba dokonce i samopal AK-47. Nebyl by to JC, aby neprovokoval a trochu nekorektně si utahoval ze všeho a všech. Trefuje se do tvůrců, zákazníků i sám do sebe. Nečekejte technickou příručku. Natolik snad fanoušci Clarksona znají, aby věděli že se bude spíše než nad prostorem na zadních sedadlech rodinného kombíku rozplývat nad laserovými zbraněmi vesmírné lodi ze Star Wars. Tím spíše, že kniha neobsahuje recenze aut, ale představuje věci, které slavný moderátor miluje a obdivuje, o některých dokonce od dětství sní.

Volba interpreta audiozpracování byla snad od začátku jasná. Nelze si představit, že by svébytné hlášky četl někdo jiný než ten, kdo hvězdného moderátora dabuje už od první série novodobého Top Gearu. Zbyšek Horák ovšem není pouze dabérem jediné role, jeho hlasem promlouvají postavy v desítkách filmů a seriálů. Ačkoliv audioknihu zatím nikdy nenamluvil, číst Vím, že máš duši mu jde díky letitým zkušenostem lehce a živě. Když se do vyprávění položí a hlasem plamenně hovoří o tom, jak by šel na zloděje, ozbrojeného škrabkou na brambory s kalašnikovem, přímo vidíte Jeremyho, jak sedí na židli proti vám a živě u vyprávění gestikuluje. Samozřejmostí je i hudba, která navozuje atmosféru v předělech mezi kapitolami, do vyprávění však naštěstí zvukové efekty nezasahují. Vše je jen na schopnostech Zbyška Horáka.

Ačkoliv je audiokniha asi primárně určena motoristům a všem, kterým koluje v žilách vysokooktanový benzín, získat si může i ty, kteří mají rádi britský humor a zajímají se o výjimečné stroje. Pro ty, kdo čekají stejný druh zábavy jako Top Gear, však může být nová audiokniha zklamáním. Tento pořad byl založen na chemii mezi celou trojicí moderátorů, zatímco tady namísto vtipných situací musí Jeremy využívat svého břitkého pera a nabroušeným jazykem dohánět to, co nelze vyjádřit grimasou. Očekávejte spíše, logicky, podobný formát jako jsou Top Gear Speciály či jiné dokumenty, ve kterých JC vystupuje bez svých dvou moderátorských kolegů. I když jsou zde automobily paradoxně v menšině, jde o čtení, které má své kouzlo.

Vím, že máš duši je mix základních faktů, okořeněných Clarksonovým humorem a především záplavou jeho osobních dodatků, myšlenek, názorů překvapivých souvislostí, které snad můžou napadnout jen jeho. Kdo jiný vám například prozradí, zda je vesmírná loď z Hvězdných válek, nebo ta ze Star Treku.

Od Vím, že máš duši nečekejte audioknihu určenou pouze pro milovníky vůně benzínu a spálených gum. Naopak, pokud chcete poznat Jeremyho Clarksona i mimo Top Gear, máte jedinečnou příležitost právě zde. Přestože z legendární receptury trojice odlišných moderátorů se tu potkáte pouze s jedinou ingrediencí, což znamená nevyhnutelně méně bombastický výsledek, bavit se snad budete i tak. Navíc se opravdu dozvíte i něco málo z pozadí, které se skrývá za jedněmi z nejlepších strojů naší doby.