Vítejte v hotelu Overlook

recenze, , 09.03.2020
Osvícení
Spojení Stephena Kinga a vydavatelství OneHotBook je pro řadu českých posluchačů příslibem kvalitního zážitku. Po Audioknihou roku oceněném TO, mercedesovské trilogii a Řbitovu zviřátek se na řadu dostává titul, který v popkultuře výrazně rezonuje v podobě kultovního filmového přepisu. Má proto zvuková podoba románu Osvícení ztíženou pozici?
Při poslechu novinkové audioknihy se sice filmoví fanoušci patrně nezbaví silných obrazů Kubrickova zpracování a asi se málokterý ubrání tomu, aby Jacku Torrencovi nepřiřadil zcela konkrétní tvář. To ale nebrání tomu, aby se i oni mohli, díky neotřelé interpretaci, ponořit do příběhu spisovatele, který přijme místo zimního správce hotelu Overlook, primárně proto, aby se zde vyrovnal se svou nelehkou minulostí a konečně dopsal rozpracovanou divadelní hru. Budova, v zimě odříznutá od světa, má však také svou minulost a ta začne na Jacka a jeho rodinu doléhat víc, než je zdrávo.

Audiokniha jako forma vyprávění má jednu obrovskou výhodu: s filmovými adaptacemi, které jsou vždy rozličnými způsoby redukovány a hlavně často výrazně upravovány, nemusí vlastně vůbec soupeřit. Naopak, přináší příběh zcela kompletní, tak, jak byl původně zamýšlen. Porce více než 19 kingovských hodin, pevně uchopených režisérem Hynkem Pekárkem, je více než slušná. A ačkoli by se nemělo v recenzích s verdiktem moc předbíhat, je zde pár pádných důvodů, proč po nahrávce sáhnout všemi deseti.

Petr Jeništa coby průvodce děsuplným příběhem nikam nespěchá, pozvolna a s pečlivou dikcí vtahuje až hypnoticky posluchače do děje. Krůček po krůčku se vydává do Jackovy minulosti a jeho boje s alkoholismem, aby znázornění jeho duševního stavu postupně vygradoval v posledních kapitolách pohráváním si s každou slabikou. Umí vytvořit dostatek prostoru pro zdařilé vykreslení jednotlivých postav, ať již citlivé manželky Wendy, jejíž jemný hlas vyznívá velmi přirozeně a nesklouzává k parodii, či udatného staršího kuchaře Dicka Halloranna. Akcentuje téma dětského vyrovnávání se s hrůzou, takže malý Danny je v audioknižním provedení jednoznačně hlavní postavou románu. Právě ponor do jeho dětské duše, který ani v nejmenším nepůsobí infantilně, ale naopak vyvolává úzkost, účast, a obavy, je patrně nejsilnějším momentem celé interpretace.

Detailní a leckde až hravá, je též práce se zvukem. Že vnitřní hlasy podbarví výraznější echo, s tím asi každý zkušenější posluchač počítá. Zvukař Jan Horáček se ovšem nebál ani sofistikovanějších postupů: vzdálenější ruchy (například u scén s výtahem) obstarává sám interpret, pokud je zvuk blízko, je v nahrávce použit reálný zvukový efekt. Rovněž pestrost hudebních předělů je obdivuhodná, od klavíru přes rozladěnější honky-tonk atmosféru, až po menší ambientní plochy. Chvályhodné je, že veškerá práce s ruchy a hudbou četbu pouze sugestivně podtrhuje a nikdy se nesníží k laciným „lekačkám“, tak typickým pro filmové horory. Příjemné mrazení v zádech se ale rozhodně dostaví.

Nemalých posluchačských očekávání si byl tvůrčí tým audioknižního Osvícení plně vědom a lze konstatovat, že se mu je podařilo naplnit. OneHotBook opět přinesl poctivou, ba v mnoha aspektech až vypiplanou ozdobu každé, nejenom kingovské audioknihovničky.