Ve znamení vraždy

recenze, , 03.08.2015
Vraždy v kruhu: Muž na dně
Co mají společného věhlasný architekt, krásná Kubánka, pěstitel konopí, prodavačka ze supermarketu s policistou pochybné pověsti? Ti první jdou muži v uniformě po krku. Osvald Zapletal si za svůj život nadělal mnoho nepřátel. Pečlivě si vybíral oběti, které nevybíravými způsoby terorizoval. Uměl je udržet v šachu dost dlouho, ale, jak se zdá, jednomu z nich pohár trpělivosti přetekl a vzal na sebe roli mstitele.
Na začátku příběhu se ocitáme uprostřed horkého června, jaký Praha dlouhé roky nepamatuje. Jezero v bývalém pískovém lomu Vrchlík vydá tělo muže, který se ve vodě neocitnul kvůli koupání. Byl nalezen pod hladinou ve vraku automobilu. Na majoru Holinovi z pražské kriminálky leží nelehké břemeno – odhalení pachatele zločinu. Kromě konvenčních postupů však užívá i některých neortodoxních metod. Můžou mu pomoci intuice a četba o astrologii při odhalování pravdy?

Kriminální román Ivy Procházkové dějově předchází televiznímu seriálu Vraždy v kruhu, který ve dvanácti příbězích ukazoval zločin dle preferencí jednotlivých znamení pachatelů. Pohrával si s myšlenkou, že Lvi nejednají stejně jako Blíženci nebo Váhy, a proto i jejich způsob provedení zločinu musí být zákonitě odlišný. Ještě důležitější, než samotný způsob, však je pozadí událostí, psychologie jednotlivých znamení zvěrokruhu. Jinak vyhodnotí vyhrocenou situaci citově založený Rak a jinak odvážný Štír. Důležitou roli hraje ale samotná osobnost člověka, jeho minulost a reakce na určité podněty. Ukáže majoru Holinovi astrologický profil oběti cestu k vrahovi?

Název audioknihy, Muž na dně, navíc mnohoznačně slibuje postavy, nacházející se v zoufalé situaci. A upřímně, vyhrocený osud mají snad všichni protagonisté příběhu. Hlavní postavou je major Marián Holina, čtyřicátník se slovenskými předky, který za léta policejní praxe ztratil ideály i optimismus, zato však možná našel lásku. Jenže ouha, jeho vyvolená Sábina je zároveň manželkou Mariánova kolegy Rosti. Ostatní důležité postavy, které zároveň hýbou celým dějem a jejichž pohnutky autorka pečlivě zaznamenává, pohání jednotlivě různá míra zášti proti společnému nepříteli – Osvaldu Zapletalovi. Aby se náhodou nestalo, že bude posluchač fandit víc potenciálním pachatelům než oběti, dostali i tito to vínku pár nepěkných charakterových vlastností. Přesto budete alespoň některému z nich možná potají přát šťastný konec. Sami si poslechněte, jaký překvapivý závěr si autorka vymyslela.

Muž na dně je rozhodně příjemně svěží kriminálka, rozebírající především pohnutky jednotlivých postav. Prožitky a chyby z minulosti do značené míry způsobily neštěstí, ve kterém se postavy nacházejí. Pro posluchače však není důležitý pouhý text, ale i jeho zvukové zpracování. Klíčem k úspěchu je často správná volba interpreta. V tomto bodě jsem si u různých audioknih kolikrát postesknul a nejinak tomu je i zde. Tentokrát naštěstí ne proto, že by byl Jan Šťastný špatnou volbou. Naopak, divím se, proč jeho schopnosti zůstaly až doposud v širším měřítku nevyužity. Tento zlínský rodák, známý především z televizních seriálů, totiž vlastní přívětivý a sametový hlas, kterým provází celou audioknihou s jistotou. Jednotlivé kapitoly čte v přiměřeném tempu a nesnaží se příliš měnit hlasy dle jednotlivých postav, díky přehlednému textu však k žádnému zmatení nedochází. Jan Šťastný si dokonce zahrál epizodní postavu v navazujícím televizním seriálu Vraždy v kruhu, kde kromě Ivana Trojana v hlavní roli zářili například Simona Stašová nebo Richard Krajčo. Ačkoliv jsem si v duchu představoval postavy podle seriálového zpracování, hlas Jana Šťastného dokázal tento vizuální vjem přebít, což si zaslouží uznání. Příběh Muž na dně celému seriálu předcházel a na obrazovce jej tedy diváci nemohli vidět. Jeho poslechem si tak mohou doplnit důležité události, které mu předcházely.

Ivě Procházkové bylo u seriálu vyčítáno, že do policejního vyšetřování prostě hvězdy nepatří. V televizi to opravdu mohlo působit tak, že se major Holina na astrologii spoléhá bezmezně, v úvodním příběhu však sama autorka naznačuje, že moderní astrologie připomíná spíše psychologii než věštění z křišťálové koule a pro odhad vlastností člověka je důležité znát nejen čas narození jedince, ale také jej osobně poznat a zkoumat jeho chování a gesta.

Považujte tak téma zvěrokruhu pouze jako zpestření a ne překážku a ponořte se do vln příběhu, který, příznačně, začíná ve vodách jednoho bývalého lomu. Jan Šťastný, vedený režisérkou Jitkou Tošilovou, už pomyslně čeká na jeho břehu, aby vám za bohatého hudebního doprovodu mezi jednotlivými kapitolami odvyprávěl tento docela podařený kriminální příběh z českého prostředí. Ačkoliv bývám k českým detektivkám často skeptický, u audioknihy Vraždy v kruhu: Muž na dně si chvílemi můžete myslet, že jde o jeden ze severských bestsellerů. Vydavatelství Tympanum tak může být na svůj produkt opravdu pyšné.