V temném domě číhá smrt

recenze, , 05.07.2016
Všude kolem černý les
Šestadvacetiletá spisovatelka Leonora dostane pozvání na víkendovou rozlučku se svobodou své dávné kamarádky. Problém je, že se Nora od své minulosti a všech známých před deseti lety odstřihla a proto váhá, zda pozvánku přijmout. Netuší, že kvůli svému souhlasu prožije nejděsivější dny svého života. Do dějiště rozlučky, moderní prosklené vily uprostřed opuštěných anglických lesů, se totiž kromě nic netušících hostů rozlučky vloudí i někdo, kdo plánuje vraždu. V temném lese byl temný dům, v temném domě byl temný pokoj. A v něm číhala smrt.
Thrillerová prvotina Ruth Ware česky nazvaná Všude kolem černý les, vyšvihla svou autorku mezi populární autorky loňského roku. Někteří dokonce její román srovnávají s díly samotné Agathy Christie. Nejde o troufalost? Ačkoliv se nejedná o detektivku, Všude kolem černý les (In a dark, dark wood) má k některým příběhům královny zločinu přeci jen blízko. Stejně jako Christie často nacházela inspiraci pro své knihy v básních či dětských rýmovačkách, Ruth Ware si titul pro své dílo vypůjčila z dětské halloweenské básničky. Verš In a dark, dark wood there was a dark, dark house skutečně s příběhem souvisí. Rozlučka se svobodou se odehrává na opuštěném místě v černých lesích bez mobilního signálu. Nejvíce celá situace pochopitelně působí na Leonoru, která si nese v duši spoustu nevyřešených témat ze své minulosti. Za prosklenými stěnami se cítí nesvá, bojí se, že ji z lesa pozoruje někdo, koho ona ve tmě nemůže vidět. O tom, že vše v pořádku není, se má záhy přesvědčit, když zjistí, že se kolem domu snad pohybuje nezvaný host, který možná vnikl i přímo do domu. Leonora ještě netuší, že nejméně pro jednoho z jejích známých bude tato noc osudná.

Ruth Ware si v románu šikovně pohrává nejen s atmosférou příběhu, ale především s jeho stavbou. Po vylíčení příjezdu do domu na samotě se kapitoly popisující události na rozlučce střídají s těmi, které zastihují zmatenou Noru o několik dní později na nemocničním lůžku. Jak se zde ocitla? Proč u jejích dveří stojí policejní stráž? Došlo snad k zločinu a ona je podezřelá? Leonora se rozvzpomíná, ale stejně jako se jí vzpomínky vracejí jen pomalu, jsou i posluchači dávkovány zásadní dějové zvraty postupně, autorka si ráda odskočí z vypjaté chvíle v domě zpět do nemocnice a naopak. Postupně se však Nora i posluchač dostávají ve vzpomínkách až k osudnému okamžiku, kdy si pro někoho v domě přišla smrt. Podaří se Noře vybavit si všechny podrobnosti a spojit si vše dohromady tak, že odhalí, co se v domě doopravdy stalo?

Audiokniha Všude kolem černý les vznikla pod taktovkou Audiotéky, která se zároveň stará i o její distribuci. Pro roli vypravěčky příběhu byla vybrána Simona Postlerová, kterou můžeme slýchat v rozhlasových inscenacích i filmovém dabingu, ale sbírka jí načtených audioknih se zatím rozšiřuje jen pomalu. I když interpretku dělí od hrdinky větší věkový odstup, dokázala se s rolí nevyrovnané Nory popasovat se ctí a bravurou. Příjemně pracuje s intonací a s hlasem zachází tak, že jej dokáže například vhodně ztlumit a dodat příběhu napětí. To se projeví zejména v dramatické a až strašidelné scéně z nočního dobrodružství uprostřed ztemnělého domu, kdy se skvělé načtení snoubí s povedeným vykreslením napínavé scény.

Bohužel audioknize zcela chybí jakýkoliv hudební doprovod, který by povýšil pouhé načtení románu ještě o znatelnou úroveň výš. Určitě je pro posluchače lepší mít audioknihu kvalitně načtenou bez hudby, než dostat skvěle hudebně podkreslený slabý výkon interpreta. Pokud se však chce dnešní audiokniha dostat mezi ty nejlepší na trhu, bude to mít bez hudby těžké i s čtivou textovou předlohou a kvalitní interpretkou.
Recenzní audioknihu Všude kolem černý les poskytla Audiotéka.cz