Komiks ve zvuku

recenze, , 22.01.2013
Vzpoura mozků
Nepatřím k pamětníkům doby, kdy v časopisu ABC vycházel na pokračování původní komiks Václava Šorela  Vzpoura mozků. Dovedu si však představit, že to v oněch 70. letech, v době normalizačního marastu, musela být událost. Proto jistě řada pamětníků zajásala, když byl tento komiks přepracován do podoby rozhlasového seriálu a koncem května roku 2012 na pokračování odvysílán v tehdejším pořadu pro mládež Domino.
Napínavý příběh posádky lodi Prométheus, která se po letech výzkumů vrací na planetu Zemi,  okupovanou roboty, zdá se, neztratil nic na aktuálnosti. To, co Karel Čapek naznačil v RUR, Václav Šorel plně zužitkoval ve svém příběhu. Možná ani v 70. letech netušil, jak moc je obava z ovládnutí umělou inteligencí, tedy počítači, reálná. Autor Vzpouru nejenom přepsal pro rozhlas, ale i přizpůsobil současným technickým prostředkům. Režisér Vlado Rusko obsadil herce zvučných hlasů Aleše Procházku, Lukáše Hlavicu, Kamila Halbicha a další. V kombinaci s výraznými zvukovými efekty můžeme mluvit o mimořádném posluchačském zážitku. Příběh navíc nepostrádá akci, občasný humor, ale ani nezbytný apel před možnou hrozbou. Jediné, co snad  chvílemi přibrzďuje spád, je nadměrný part vypravěče, tzv. průvodce dějem.

Vydavatelství Radioservis zareagovalo vcelku pružně a již v listopadu  loňského roku vydalo Vzpouru mozků na CD, spolu s extra bonusem: komiksem a rozhlasovým scénářem v datové stopě disku. To se nejspíš podepsalo na kvalitě záznamu, původně stereofonní nahrávka tak byla vydána v mono zvuku, což je velká rána pro náročné posluchače, kterým stereo zvuk pomáhá navodit tu správnou atmosféru a umožnit roztočit proud  fantazie a imaginace na plné obrátky.

Je ovšem také potěšující, že nakladatelství audioteka.cz nelenilo a nabídlo obratem svým zákazníkům příběh v oblíbeném formátu MP3. Tady mohl Radioservis být velkorysejší. Jistě by nebyl problém nabídnout stereo alternativu pro potřeby formátu mp3, který nic přeci neomezuje. Ale i tak nahrávku samozřejmě doporučuji.