Jubilejní Hercule Poirot

recenze, , 27.10.2016
Záhada na zámku Styles
Nestává se tak často, aby se světy televizních obrazovek a audioknih prolínaly. Pro čtenáře detektivek Agathy Christie a příznivce televizních adaptací jejích knížek s Herculem Poirotem však taková chvíle nastala právě nyní. U příležitosti akce Audioknihy NAHLAS! vychází četba jejího prvního detektivního románu Záhada na Zámku Styles v podání herce Jaromíra Meduny. Ten v televizní sérii dabuje Davida Sucheta – zřejmě nejslavnějšího představitele slavného belgického detektiva. Ani výběr románu není náhodný. Právě před sto lety se totiž začala v hlavě někdejší dobrovolné sestry a lékárnice Agathy Christie rodit postava malého mužíčka s velkým zakrouceným knírem, pana Hercula Poirota. Tohoto svého nejslavnějšího pátrače tak uvedla na scénu právě v této své detektivní prvotině, ačkoliv román vyšel knižně až roku 1921. Nicméně i audiokniha Záhada na zámku Styles má jedno prvenství a tím je právě první příležitost, kdy se Jaromír Meduna mohl při četbě v Poirota převtělit. Nahrávku u příležitosti kulatého výročí předlohy nahrálo společně Tympanum a Kristian Entertainment.
A jaký problém pro Poirotovu premiéru Agatha Christie vymyslela? Vypravěčem příběhu je kapitán Arthur Hastings, Poirotův častý společník v raných příbězích, který přijíždí na styleské sídlo za svým přítelem Johnem Cavendishem. Jeho matka se před časem znovu provdala za pochybného muže Alfreda Inglethorpa a v rodině to od té doby vře. Když znenadání udeří smrt, je na nedaleko bydlícímu Poirotovi, Hastingsově příteli z mládí, aby se ujal vyšetřování a odhalil, kdo zločin zosnoval.

Záhadu na zámku Styles čte svým klidným a příjemným hlasem Jaromíra Meduna, který již v prvních minutách okamžitě v mysli posluchače oživí atmosféru televizního cyklu. Právě toto souznění interpreta s hlavním hrdinou posunuje dojem z jinak výborného zpracování ještě o stupínek výš, nad ostatní, byť mnohdy skvěle načtené, doposud vydané poirotovské četby.

Hudební doprovod je bohatý. Zvuková kulisa zdůrazňuje konce kapitol, první tóny melodií se navíc nezvykle ozývají ještě v podkresu posledních vět dané stopy. Slyšet můžeme v nahrávce nejen typický klavírní doprovod, ale i zvuk flétny či varhan. Takto rozmanitá a někdy až trochu melodramatická hudební složka působí u této četby trochu nezvykle a trochu ubírá na jinak uceleném dojmu posluchače z nahrávky.

Lze jedině uvítat, že se při tomto jubileu dočkali detektivovi fanoušci takto povedené audioknihy. Jaromír Meduna se v ní projevuje jako zkušený vypravěč, jehož způsob četby je oproti některým dřívějším nahrávkám přirozenější a více uvolněný. Možná by jako Poirot vynikl ještě více v dramatizaci, kde by byly ostatní role svěřeny jiným hercům, ale to by byl zřejmě velmi nákladný projekt. I jako jediný interpret však dokáže Jaromír Meduna při svých zkušenostech, díky léty pilovanému kultivovaném projevu, utáhnout celou četbu sám a posluchače svým výkonem potěšit. Samotný román sice ještě nedosahuje brilantnosti autorčiných nejlepších knih, působí trochu víc popisně, ale překvapivé rozuzlení a závěrečný obrat, který autorku proslavil, mu naštěstí nechybí. Snad se brzy dočkáme i dalších pokračování této audioknižní detektivní řady, nejlépe právě s hlasem Jaromíra Meduny. S ním zní Hercule Poirot nejspíše tak, jak jej v duchu máme všichni zažitého.