Slibně rozjetá série

recenze, , 08.12.2013
Žena v kleci
OneHotBook znovu sáhlo do knihovničky kriminálek vydávaných brněnským nakladatelstvím Host a po Larssonovi, Keplerovi a Mayovi připravilo další nervydrásající audioknihu. Je jí úvodní díl série případů komisaře Mørcka z oddělení Q, Žena v kleci, od dánského spisovatele Jussi Adler-Olsena. Načasování vydání se kryje s uvedením filmové adaptace do českých kin, přebal audioknihy využívá motivu filmového plakátu a film samotný má vesměs pozitivní hodnocení. Lze tak předpokládat, že audiokniha vzbudí zájem i u těch, které dosud toto médium míjelo.
Nově startovaná série si žádá i nový hlas, který si posluchači budou s případy oddělení Q spojovat. Po Martinu Stránském, Pavlu Rímském a Jiřím Dvořákovi padla volba na Igora Bareše - jak tvrdí text na přebalu audioknihy: “jednoho z nejlepších českých speakerů”. Ano, interpretů zvládajících práci s mluveným slovem tak, aby se posluchač nenudil nebo neztratil, není mnoho a Bareš mezi ně jistě patří. Má za sebou bohaté rozhlasové zkušenosti, což je pro audioknihy neocenitelné. I když si možná v prvních minutách Ženy v kleci budete muset na Barešův hlas, ostrý jako břitva, zvykat, jistě nakonec uznáte, že jeho výběr byl velmi dobrý.

Je chvályhodné, že se českému posluchači jako první audiokniha podle Jussi Adler-Olsena dostává právě tento titul. Žena v kleci je totiž příkladným prvním dílem série - seznámí posluchače s okolnostmi vzniku oddělení Q a s postavou komisaře Carla Mørcka. Hned z počátku načrtne trable jeho osobního a profesního života, napoví o jeho přístupu k životu i k práci. Přivede na scénu Mørckova asistenta Asada, který se později angažuje ve vyšetřování nad rámec svých povinností a stane se pro svého šéfa nenahraditelným pomocníkem. Posluchač tak nemá pocit, že vpadnul někam doprostřed rozjetého příběhu a má čas vytvořit si k hlavním postavám náležitý vztah.

Mørck i Asad si posluchačovy sympatie bezesporu získají - charaktery jsou dobře napsané, mají přirozené vlastnosti i chování. Mørck je možná trochu lenoch, bručoun a staromilec, ale svou práci odvádí perfektně a s plným nasazením. Asad není vázán jakýmikoliv policejními postupy a zvyklostmi, řeší vše přímo, často až na samé hranici zákona.

Obdobně lze pochválit i celou koncepci příběhu, zejména jeho gradující tempo. Mørck otvírá první složku oddělení pro vyšetřování odložených případů zvláštní důležitosti zvolna a nejprve se zdá, že vše s nohama na stole odzívá. S Asadovým přispěním se ale pátrání po okolnostech zmizení političky Merete Lynggaardové rozjede a posluchač si uvědomuje, že v tomto případu půjde o čas. Dvě dějové linie, zpočátku vzdálené, se začínají přibližovat, až se nakonec spletou v dechberoucím finále.

Vše výše popsané dokázal Igor Bareš zprostředkovat poutavě, přesvědčivě a pro posluchače přehledně. V devíti a půl hodině nás provede poměrně členitým příběhem jasně a srozumitelně. To vše v režii Jitky Škápíkové.

Novou audioknižní krimi sérii případů oddělení Q lze, myslím, považovat za slibně rozjetou. Nezbývá než se těšit na další díly a věřit, že dostojí kvalit Ženy v kleci.