Detektivka pro audioknižní nováčky

recenze, Niki Rádlová, 22.07.2014
Zlá minuta
“Popelka došel k bedně, zvedl víko a hmátl po paměti dovnitř. Jeho roztažená ruka se něčeho dotkla a mimoděk to sevřela. Poté spatřil něco strašného. V bedně leželo ženské tělo...”
Takto začíná detektivka českého spisovatele Emila Vachka s názvem Zlá minuta. Po tom co průvodčí Popelka náhodně a zcela nečekaně v nočních hodinách nalezne v bedně s pískem na posyp tělo mladé dívky, rozjede se pátrání pod taktovkou detektiva Klubíčka. Případ je od počátku jasný, ale postupem času se stále více zamotává. A to co se zdálo být jasné, náhle tak jasné není...

Posluchač má tak díky dramatizaci Zlé minuty, která pochází z produkce Radioservisu možnost ve více než dvou hodinách prožít napínavý detektivní příběh odehrávající se v noční Praze v období první republiky těsně před Vánocemi. Příběh ze staré školy, který si zakládá na detektivní metodě, na shromažďování důkazů a především na dialozích, které vede detektiv Klubíčko, excelentně ztvárněný Markem Ebenem.

Příběhem nás provází svým nezaměnitelně sametovým hlasem Josef Somr. Celá dramatizace je založena na perfektně ztvárněných dialozích, což je zásluha režiséra Jana Jiráně a jeho skvělého výběru herců, kteří jsou Ebenovi více než dobrými partnery. Hlasy všech do příběhu krásně zapadají a lahodí posluchačovu uchu. Zvláštní pozornost si zaslouží detektiv Březina, v osobitém podání Jana Hartla, který se do povědomí audioknižních posluchačů nesmazatelně zapsal tím, že namluvil Forresta Gumpa oceněného jako Audiokniha roku 2013 v kategorii Cena posluchačů. Jednotlivé postavy jsou charakteristické nejen svým vystupováním, ale i svébytným slovníkem, jenž je pro Vachka typický.

Dalším velmi povedeným prvkem dramatizace, který si zaslouží pochvalu, je scénická hudba. Ta dokonale navozuje a spolu s hojně používanými ruchy (např.: bouchnutí dveří, štěkot psa nebo hučení motoru) dotváří atmosféru nejen prvorepublikové zimní Prahy, ale i celého příběhu. Právě tyto zvuky tvoří přidanou hodnotu rozhlasových her, dramatizací, audioknih a mluveného slova obecně. Je to jedna z věcí, kterou předčí klasickou knihu a nabízí tak posluchači plastičtější a hlubší zážitek z díla. Nemluvě o úspoře drahocenného času.

Pokud jste tedy na poli audioknih nováčky a máte rádi detektivky, je Zlá minuta pro začátek velmi dobrou volbou. Ovšem i ostříleným znalcům, kteří se audioknižním mořem plaví již delší dobu a rádi by na chvíli opustili brutální severské krimi, má tato klasická česká detektivka, co nabídnout. Především je to režijně i herecky skvělá nahrávka, která si po dvě a půl hodiny spolehlivě udrží vaši pozornost.