Zločin mezi koly

recenze, , 31.03.2020
Černý trikot
Marc Moreau se místo kariéry u vojenské policie rozhodl pro dráhu profesionálního cyklisty. Jeho funkcí je být domestikem lídra týmu Steva Panaty, brzdit jeho nejtěžší soupeře a zajistit mu ideální podmínky k vítězství. Na letošní Tour de France však musí kromě cyklistických dovedností oprášit i své pozorovací a dedukční schopnosti, protože jednoho závodníka po druhém postupně vyřazují prapodivné náhody. Je jich už tolik, že většině zúčastněných začíná docházet, že nemůže jít jen o souhru nešťastných okolností. Jistotu získají ve chvíli, kdy na dveře hotelového apartmá jednoho z nich zaklepe smrt.
Detektivní thriller Černý trikot mexického spisovatele a novináře Jorgeho Zepedy Pattersona v lecčems připomíná knížky Dicka Francise. Jen místo koní osedlávají jeho hrdinové závodní bicykly. Styl vyprávění i šablona, podle níž Zepeda svého hrdinu Marca vytvaroval, se však francisovkám v mnohém podobají. Nechybí ani suchý humor a trochu komplikovaný vztah s krásnou dívkou. Stejně šikovně, jako se Francisovi podařilo přiblížit čtenářům prostředí dostihů, vtahuje je i Zepeda do zákulisí cyklistiky, kde se skrývá mnoho zajímavostí, které se autorovi podařilo barvitě vylíčit. Popisovaná posedlost výkony a plánováním závodů do poslední vteřinky dokáže pohltit i ty, kteří jinak o sport nezavadí ani na televizní obrazovce. Cyklistických termínů, technických detailů a popisů tras, se však v textu nachází možná přeci jen trochu moc. Ke konci, když už čtenáře množství časovek, kopců a rovinek začíná zmáhat stejně jako samotné závodníky, nasadí ale naštěstí autor do vítaného akčního finiše.

Prostřednictvím nové značky Voxi se Černý trikot dostává i k audioknižnímu publiku. Na tom, že posluchače nezačne popisovaných jedenadvacet etap závodu nudit, má zásluhu interpret Zdeněk Kupka. Ten svým zdravým optimismem a sebevědomím působí zpočátku trochu jako hlas některé z motivačních knih. Svůj podíl ale na tom má i autor, jenž svého hrdinu vybavil lehkou naivitou, pramenící mimo jiné z potřeby upozadit úvahy o možném pachateli ve prospěch plnění týmových úkolů na trati. Spíše než v opravdovém pátrání vyniká hrdina v utváření teorií, které by zapadaly do jeho představy o charakterech ostatních. Spolu s tím, jak závodníky postupně potkávají nejrůznější překážky, však Marc pocítí pochybnosti, zda se v nich nespletl. Den za dnem v něm však jeho ostražitost otupuje rostoucí touha po vítězných vavřínech, které by však měl správně přenechat svému kolegovi Stevovi. Tento vnitřní rozkol se podařilo Kupkovi ve svém projevu dobře zachytit. Interpretačně nejjistější je ale v dialozích, u nichž se mu podařilo nenuceně vtisknout jednotlivým postavám osobité charaktery. Hudební doprovod, který podkresluje jeho hlas zejména na koncích kapitol, je ozvláštněn zvukem pomalu se otáčejícího kola bicyklu.

Tak jako se v příběhu nevyhýbají problémy pelotonu, nepodařilo se vyvarovat před nimi ani audioknižním tvůrcům. Nahrávka, vzniklá pod režijním a zvukařským dohledem Ivo Martiníka, se sice pyšní čistým zvukem, do digitální distribuce se ale nejprve dostala s několika technickými chybami. Vydavateli se je po upozornění podařilo odstranit jen částečně, takže posluchač ani napodruhé nedostal audioknihu bez chyb střihu. Propříště by jistě byla na místě důslednější výstupní kontrola výsledné nahrávky, která má jinak všechny předpoklady, aby milovníky thrillerů zaujala.