Krimi pro dva hlasy

recenze, , 24.04.2014
Zmizelá
Jedno z nejambicióznějších českých audioknižních vydavatelství, OneHotBook, přichystalo svým posluchačům další lahůdku. Po loni vydaných adaptacích Norského dřeva Haruki Murakamiho, Žítkovských bohyní Kateřiny Tučkové nebo detektivek Joa Nesbøho, sáhlo i letos po úspěšné literární předloze, aby jí dalo zvukovou podobu. S pečlivostí a invencí, jakou svým audioknihám věnuje, předkládá i tentokrát posluchačům titul, který by rozhodně neměl zůstat nepovšimnut. Ale postupně:
Zmizelá, v originále Gone Girl, je třetím románem americké spisovatelky Gillian Flynnové. Je skvěle prodáván a stejně dobře přijímán kritikou. A není divu - poutavě kombinuje prvky psychologického románu a thrilleru, což na čtenáře spolehlivě funguje. Flynnová dokáže napsat své postavy tak, že jim lze uvěřit doslova každé slovo. Patrně i to přesvědčilo režiséra Davida Finchera, aby se ujal zfilmování Zmizelé, dokonce podle autorčina scénáře. Americká i česká premiéra filmu je ohlášena na letošní říjen.

Případ zmizení Amy Dunnové je v knize střídavě vyprávěn dvěma postavami - samotnou zmizelou, prostřednictvím deníkových zápisů, a jejím manželem Nickem Dunnem. Postupně je čtenáři odkrýván předchozí život obou postav, průběh policejního vyšetřování a reakce okolí i nastalé situace. Zatímco Nick tvrdí, že se zmizením své ženy nemá nic společného, nalezené důkazy hovoří jinak. Zhruba ve třetině knihy přiznává Nick dosud utajovanou skutečnost, velký obrat ale nastává přesně v polovině příběhu. A zdaleka není poslední - s nečekanými, ale i předvídatelnými změnami v ději se čtenář setká ještě několikrát.

Postavy Gillian Flynnové se chovají naprosto přirozeně - vzhledem k žánru bude asi lépe napsat “uvěřitelně”. Autorka je schopna skvěle napsat ženské i mužské charaktery, navíc má podobnou životní zkušenost jako Amy s Nickem - i ona přišla po deseti letech o práci novinářky. Naštěstí pro čtenáře se ale nerozhodla provozovat Bar, ale dala se do psaní. Zmizelá se v USA stala podobným fenoménem jako bestseller Padesát odstínů šedi, který ovšem výrazně převyšuje literárními kvalitami a propracovanou psychologií hrdinů.

Nyní tedy OneHotBook vydává audioknižní podobu románu Zmizelá a bez přehánění lze konstatovat, že i ona je výborná. Režisérka Jitka Škápíková samozřejmě využila dvou linií vyprávění, dvou pohledů na celý kriminální případ a vytvořila koncert pro dva hlasy. Do hlavních rolí obsadila Jana Zadražila a Janu Strykovou, které už můžeme znát z audioknižního opusu Atlas mraků, Strykovou ještě například z výborného Norského dřeva. Ve Zmizelé oba prokázali, že umí výborně pracovat s hlasem a že svým výrazem dokáží vytvořit postavy tak jisté, jak je Flynnová napsala.

Zmizelá je důkazem, že pečlivý výběr interpretů a režijní práce s nimi jsou velmi důležitou součástí tvorby audioknih. Zatímco zvučné jméno autora či popularita titulu mohou kupujícího přilákat, teprve perfektní provedení nahrávky mu dokáže přinést emotivní zážitek a přimět ho k poslechu dalších audioknih. Na tomto místě je vhodné zmínit také zvukovou, resp. hudební složku audioknihy. Ta bývá u titulů OneHotBook již tradičně velmi dobrá, v případě Zmizelé ji však hodnotím ještě o stupeň lépe. Jednoduché hudební motivy plní výhradně předělovou úlohu mezi pasážemi Nicka a Amy a zjednodušují tak posluchačovu orientaci v textu, přitom ale dokáží dodat příběhu na atmosféře.

Zmizelá je nejen výtečným komerčním tahem, ale také názornou ukázkou toho, že audiokniha může dodat literární předloze nezanedbatelnou přidanou hodnotu. Podmínkou je ovšem dodržení přísných pravidel přípravy, nahrávání i postprodukce.