Zpět

Detektivky mě moc neberou

rozhovor, Tereza Špetlíková, 12.2.2018
David Matásek (foto, Tereza Špetlíková, naposlech.cz)
Skotský spisovatel Peter May je autorem oblíbeným nejen v knižním, ale také v audioknižním světě. Každá z jeho románových sérií je ve zvukovém zpracování spojena s jiným interpretem. Té, která se odehrává ve slunné Francii a nese název Akta Enzo, propůjčuje svůj hlas herec Národního divadla David Matásek. V uplynulém týdnu probíhalo ve studiích vydavatelství OneHotBook natáčení již třetího příběhu biologa Enza Macleoda, Černé světlo. Co při té příležitosti interpret David Matásek prozradil?
Jako filmového i divadelního herce vás jistě diváci i posluchači dobře znají. Kdy a jak jste se ale poprvé dostal k natáčení audioknih?
Po mnoho let jsem pracoval na kratších věcech pro Rozhlas, ale do chvíle, než přišel boom audioknih, jsem nikdy nedělal tak velké formáty. To přišlo až s touto prací, ke které jsem se dostal asi náhodou, protože jsem nikdy předtím s Michalem Burešem (režisérem série Akta Enzo) v rádiu nedělal. Ale teď spolupracujeme už i tam, takže asi je s mými službami spokojený.
Jinak mám ale k mluvenému slovu celkově skvělý a dlouhodobý vztah. Na rozhlase jsem vyrůstal. Naši z nějakých ideových důvodů odmítali koupit televizi, takže se u nás doma hodně poslouchala muzika a právě rádio, které jsem měl i u postele. Usínal jsem s Kolotočem, vstával s Meteorem a čtení na pokračování nebo ta dramatická tvorba v Rozhlase mě strašně bavila.
 

Vedle audioknih, které jste namluvil pro OneHotBook máte za sebou i další jednohlasé audioknihy, kterými byly paměti Lou Fanánka Hagena Tak to bylo, tak to je a drama čihošťského faráře Toufara Jako bychom dnes zemřít měli. Liší se příprava nebo samotné natáčení bestsellerových titulů, které jste interpretoval pro OneHotBook od tohoto jiného typu literatury?
Zásadně se to neliší. Ten Toufar (Jako bychom dnes zemřít měli) je literatura faktu, takže k tomu se musí přistupovat trochu jinak. Jak stran přípravy, tak následného přednesu. Navíc celá ta kauza věnující se osudu pátera Toufara je sepsána dokumentárně a jeho příběh je tak silný, že ono natáčení bylo naprosto otřesné. Já jsem odtamtud odešel, jako kdybych byl Toufar, úplně zmlácenej. Já na to moc nevěřím, na toto převtělování, ale to je tak otřesný případ, že vůbec nechápu, proč to třeba není ještě zfilmované nějak se ctí. Myslím si, že se s ním naše historie a společnost ještě nevypořádala.
 

Než vás oslovilo OneHotBook s Výjimečnými lidmi (prvním dílem Akta Enzo), znal jste tvorbu Petera Maye?
Ne, vůbec. Skončil jsem u Dana Browna. Jednu z knih tohoto autora jsem začal číst a hrozně jsem na to nadával, protože mi to přišlo jako hrozné klišé, trošku podvod na lidi, na druhou stranu musím přiznat, že jsem tu knihu dočetl bez dechu až do konce, ale je to podle mě jen strašně chytře sepsané, jako jídlo, které musíte stále jíst, ačkoliv už nemůžete a přitom to není žádný zázrak. Peter May je pro mě spisovatel podobné úrovně – výborný řemeslník, ale abych byl upřímný, v knihovně bych si jeho knihu nepůjčil, i když nemohu soudit další autorovy knihy z jiných sérií, neznám je.

Co se týče Černého světla, jak vám sedí konkrétně tento příběh?
No, nejzajímavější pro mě byl Kritik (druhý díl série). Líbilo se mi tam to vinařské prostředí, které hraje v příběhu důležitou roli. Byl pro mě zajímavý jak místopis, tak právě věci kolem toho vína. Pár odborných názvosloví, které jsem si zapamatoval, teď využívám a dělám chytrého, když se bavím s nějakými vinaři a oni se diví, jak může Pražák něco takového znát.

Vedle již tří pokračování Akta Enzo série jste pro OneHotBook namluvil také audioknihu Jsou světla, která nevidíme. Jak se vám líbil tento příběh?
Ten se mi líbil strašně moc. Hned jsem říkal Martinovi Pilařovi (producent a majitel OneHotBook), že bych rád v budoucnu dělal něco podobného, až bude prostor, ale teď se musíme věnovat Enzovi. Mně totiž celkově zajímá období druhé světové války, na jejímž pozadí se odehrává i tento příběh. Je to pohled na fakta s trochu jiného úhlu, a podle mě je to velmi zajímavá kniha.
 

Baví vás namlouvání audioknih?
Moc.

Tedy pokud by přišla nabídka na cokoliv, vzal byste to?
Téma mě musí bavit. K tomuhle (Akta Enzo) jsem přistupoval trochu opatrně, tedy opět jsem to zhltnul jedním dechem, ale mě jednoduše detektivky moc neberou. 

Posloucháte vy audioknihy?
Spíš než audioknihy jako takové poslouchám rozhlasovou tvorbu.

A knihy čtete? I beletrii?
Ano a ano.

Napadne vás tedy nějaká kniha, kterou byste rád vy osobně namluvil jako audioknihu?
Napadne, ale bohužel už ji OneHotBook udělalo s jiným hercem, takže jsem ze hry. Byl by to Kosmonaut z Čech, který se mi moc líbil. 

A ještě něco jiného?
Ještě je jedna česká knížka, kterou mám strašně rád, respektive ke které se vracím, když je mi blbě. Jmenuje se Treblinka, slovo jak z dětské říkanky. Ta je vynikající a šílená zároveň.

V čem je pro vás tak zajímavá, co vám dává?
Vůli po životě. 

Kde bychom vám mohli aktuálně vidět v divadle nebo filmu?
Hraji v Národním Mlynářovu opičku na téma Klicpera nebo Lásku a informaci na Nové scéně, teď připravujeme Novou Atlantidu nebo také hraji V rytmu swingu buší srdce mé... Celkem mě můžete vidět asi v sedmi kouscích, a co se týče filmu nebo televize, tam mě můžete vidět v seriálu Polda.