Zpět

Audioknihy Vlastimila Vondrušky

téma, , 21.09.2019
Vlastimil Vondruška
Ve spojitosti s českou historickou literaturou se jen málokomu nevybaví jméno Vlastimila Vondrušky, historika a popularizátora dob dávno minulých. Velké čtenářské obliby jeho děl si samozřejmě nemohli nevšimnout audioknižní vydavatelé, a tak se mohou Vondruškovi fanoušci radovat z rozrůstající se sbírky zvukových adaptací jeho příběhů. Pojďme si je v ucelené podobě představit.

Historické detektivky

Jako první se na trhu objevila dramatizace Českého rozhlasu Sever z roku 2007, Dýka s hadem, kterou na CD vydalo autorovo dvorní nakladatelství MOBA. O rok později následovala ještě obdobně zpracovaná Záhada zlaté štoly. V obou případech se o jednotlivé party podělila trojice herců – Otakara Brouska staršího a Martina Polácha doplnil nejprve Radovan Lukavský, podruhé mohli posluchači slyšet hlas Martina Štěpánka. Třetím příběhem, do kterého se MOBA pustila, tentokrát spolu s českobudějovickým rozhlasem, byla v roce 2012 četba románu Adventní kletba. Na její rozhlasové úpravě se podílel dokonce sám autor. Šlo již o třetí audioknižní příběh z cyklu Hříšní lidé království českého, v němž hraje hlavní úlohu Vondruškův nejznámější hrdina, královský vyšetřovatel Oldřich z Chlumu. V tomto případě se za mikrofon usadil Jiří Ornest, kterému v kratších výstupech sekundoval Jan Vlasák.

MOBA však nebyla jediná, která se Vondruškovými romány v načtené formě začala zabývat. Rovněž roku 2012 totiž v koprodukci vydavatelství AudioStory a Vyšehrad započala série nahrávek, v nichž se hlavním vypravěčem dobrodružných příběhů Oldřicha z Chlumu stal Vladislav Beneš. V detektivce Osudný turnaj, uvedené shodně s filmovou verzí pod názvem Jménem krále, se po jeho boku objevil také Alois Švehlík, zatímco v následující četbě románu Apage Satanas! jej na výrazně větší ploše pro změnu doplňuje hlas Valérie Zawadské. Do třetice se Vladislav Beneš chopil mikrofonu pouze sám v hodinovém dílku Případ masopustních maškar, který předchází ostatním případům z cyklu s Oldřichem z Chlumu.
 

Po krátkém intermezzu tvořeném vydáním fragmentu povídkového souboru Krev na lopuchu, který pro vydavatelství MOBA načetl Pavel Rímský, se Vondruškových děl opět ujalo AudioStory, které se ovšem rozhodlo další díla pojmout zcela nově. Z dalšího autorova cyklu Letopisy Královské komory se dostala na svět postupně dvě zpracování příběhů královského písaře Jiřího Adama z Dobronína, které ovšem dostaly podobu vícehlasých dramatizací. Plzeňské mordy i Ulička hanby uvedly na scénu tohoto dalšího Vondruškova hrdinu z poloviny 16. století v nastudování známého herce a dabéra Jaromíra Meduny, po jehož boku se ve vedlejších rolích vystřídaly na dvě desítky herců.

V započatém trendu dramatizací pokračuje v květnu 2016 i Msta písecké panny, díky které se posluchači mohli od Adama z Dobronína přenést zpět do 13. století k Oldřichovi z Chlumu. Vladislav Beneš tentokrát zastal pouze roli vypravěče, zatímco part hlavního hrdiny svěřila režisérka Jindřiška Nováková Davidu Prachařovi. Ani zde pochopitelně kromě nezbytné bohaté koláže zvukových efektů nechyběl zástup dalších interpretů v úlohách více než desítky ostatních postav.
 

Vedle toho se rozhodlo uvádět na trh Vondruškovy detektivky i vydavatelství Tympanum, tentokrát ovšem v nezkrácené podobě. Příběhy, natáčené původně ve studiích KTN pro potřeby nevidomých, jsou pro komerční využití opatřovány dobovým hudebním doprovodem. Společný jmenovatel všech doposud vydaných nahrávek představuje jméno interpreta Jana Hyhlíka. Na řadu přišly nejdříve romány s Oldřichem z Chlumu. Po úvodní čtveřici Zdislava a ztracená relikvie, Králův dluh, Podivná svatba na Lichnici a Znamení rožmberské růže (vydané také v jednom kompletu pod názvem Hříšní lidé Království českého I) přicházejí na řadu postupně i ostatní příběhy s tímto hrdinou, stejně jako knihy ze série s Adamem z Dobronína (mimo jiné Tajemství Tudorovců či Velhartické pastorále).
 

Díky rychlému sledu by se posluchači mohli brzy dočkat kompletního načtení obou autorových detektivních cyklů. Pouze nevidomým posluchačům jsou zatím dostupné nahrávky některých starších děl (například Vražda v ambitu, nezvykle v podání Radka Valenty, či Klášterní madrigal, pokus o satirické shrnutí autorových názorů na dnešní společnost, zasazený do pseudohistorických kulis, představující zvláštní žánrový úkrok stranou).

Se svojí troškou do mlýna přispěchal v roce 2018 Radioservis, když vydáním Bratrstva křišťálu odstartoval audioknižní sérii dětských detektivek, pojmenovanou stručně podle jména hlavní hrdinky Fiorella. Ta je dcerou alchymisty na dvoře Rudolfa II. a spolu se svými kamarády řeší různé tajemné záhady. Za mikrofon se v tomto případě, i v pokračování s názvem Záhada mrtvého netopýra posadila mladá herečka Eva Josefíková.
 

Zatím nevydanou raritou je detektivka Zatoulaná panenka, zpracovaná jako dramatizovaná povídka v režii Lubomíra Koníře v úpravě Jitky Škápíkové. Ta vznikla v Českém rozhlase České Budějovice.

Historické ságy

Kromě detektivních románů z historického prostředí se Vlastimil Vondruška pustil i do rozsáhlých ság bez kriminálních zápletek. Velkolepou románovou fresku Přemyslovská epopej následovala ještě rozsáhlejší sedmidílná Husitská epopej. Obě pro Tympanovskou edici Načteno opět interpretoval Jan Hyhlík. A stejného receptu se vydavatelství drží i do třetice. Tentokrát příběhem Falknovská huť otevřelo novou sérii Křišťálový klíč, která by v celkem šesti pokračováních měla obsáhnout historii jednoho severočeského sklářského rodu od třicetileté války až do roku 1848.
 

Vlastimil Vondruška je osobností české literatury, která svými knihami i názory na současný svět málokoho nechá chladným. Ať už patříte k těm, kteří v jeho románech pod lupou hledají drobné nesrovnalosti a historické omyly, nebo stojíte na straně autorových věrných příznivců a konzumentů odlehčené literatury zasazené do historických kulis českého království, nelze Vondruškovi upřít jedno. Mezi domácími tvůrci si dokázal vybudovat (či spíše vypsat) výsadní postavení, získal značnou popularitu a na trhu s audioknihami je mu proto na poměry současných domácích literátů věnována rovněž nebývalá pozornost. Ruku v ruce s tím jde i pestrost druhů zvukových zpracování jeho knih, ze kterých si může posluchač vybírat napříč paletou od prosté četby až po zvukově náročnou dramatizaci. S ohledem na neutuchající zájem o jeho díla lze čekat, že se postupem času řada audioknih s jeho jménem na obálce ještě více rozšíří, byť už dnes čítá více než pět desítek titulů.