Zpět

Jak jsme poslouchali v roce 2018

zpráva, , 26.01.2019
Velký audioknižní průzkum je projekt společnosti Audiolibrix, s nímž se každoročně obrací na audioknižní posluchače s řadou dotazů na jejich posluchačské zvyky a preference. Necílí přitom pouze na své vlastní zákazníky (Audiolibrix je především digitálním distributorem a prodejcem audioknih), ale oslovuje celé spektrum zájemců o audioknihy. Žádný podobný takto rozsáhlý průzkum u nás neexistuje, a tak jsou získané výsledky důležitým vodítkem nejen pro audioknižní prodejce, ale i pro samotné vydavatele. V roce 2018 proběhl Velký audioknižní průzkum už popáté a zúčastnilo se ho 2389 respondentů (o rok dříve to bylo 2283).
Z výsledků za rok 2018 lze například vysledovat rostoucí oblibu specializovaných audioknižních aplikací pro poslech v chytrých telefonech (49 %, o rok dříve 35,5 %), nebo množství času, které poslechem audioknih týdně trávíme (40 % nad 6 hodin týdně). 67 % dotazovaných poslouchá audioknihy vždy jen o samotě. 

Posluchači preferují nekrácené audioknihy (77 %) ve formě četby (51 %), dramatizace přitom příliš oblíbené nejsou (8 %). Většina se také vyslovuje pro hudební předěly v audioknihách. Průzkum například také potvrzuje, že internet je pro oblast audioknih důležitým komunikačním kanálem – 45 % dotazovaných posluchačů uvedlo, že se o audioknihách poprvé dozvědělo právě tam.

Data získaná prostřednictvím sběrných formulářů doplňuje Audiolibrix i vlastními analytickými daty. Vybrané výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2018 přehledně zpracovává infografika, k dispozici jsou i kompletní data.