Zpět

Průzkum ukázal, jak posloucháme audioknihy

zpráva, , 25.01.2020
Už po šesté uspořádal Audiolibrix pravidelný Velký audioknižní průzkum. Obsáhlý dotazník zahrnující otázky na posluchačské preference žánru, délky, formy zpracování, ale také samotného poslechu audioknih vyplnilo letos celkem 3109 respondentů.
Unikátní a svou šíří nebývalý průzkum nabízí meziroční srovnání chování audioknižních posluchačů. Potvrzuje, že audioknihy zpřístupňují literaturu i lidem, kteří se dříve o četbu nezajímali. 54 % respondentů zodpovědělo, že díky audioknihám „čtou“ více. Činí tak zejména u domácích prací (17 %), při řízení automobilu (14 %), večer při usínání (14 %), doma při odpočinu (13 %), na procházkách (8 %) nebo při nějaké kreativní či řemeslné práci (7 %) a to nejčastěji z audioknižních aplikací (48 %) či jiného hudebního přehrávače v mobilu (19 %).

Posluchači jednoznačně preferují nekrácené četby (77 %) s hudebními předěly (86 %). Při jejich výběru přikládají nejvyšší pozornost autorovi předlohy (27 %), řídí se ale i podle anotace (19 %), žánru (15 %), recenzí (14 %) a ukázky (13 %).

44 % dotázaných se o audioknihách poprvé dozvědělo z internetu. Své nákupy hradí nejčastěji platební kartou (61 %), prostřednictvím internet bankingu (18 %) nebo přes PayPal (13 %).

Audiolibrix doplnil data sesbíraná od všech dotázaných také vlastními prodejními statistikami. Z nich například vyplývá, že nejpopulárnějšími žánry jsou detektivky a thrillery (41 %), které jsou současně žánry nejprodávanějšími (34 % všech prodejů). Současně Audiolibrix upozornil, že členové jeho audioknižního Klubu nakupují téměř 6× více než nečlenové.

Vybrané výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2019 přehledně zpracovává infografika, k dispozici jsou i kompletní data.