Výsledky ocenění Audiokniha roku 2022
O Audioknize roku
V jubilejním desátém ročníku si titul Absolutní vítěz Audiokniha roku 2022 odnesla zvuková verze románu Maria Puza Kmotr, která zároveň zvítězila i v kategorii jednohlasá četba. Nahrávku vydavatelství OneHotBook v režii Michala Bureše načetl herec Oldřich Kaiser, kterého za jeho výkon ocenila odborná porota i titulem pro nejlepšího interpreta. Stejného vydavatele má i titul Klára a Slunce, za jehož četbu získala ocenění Nejlepší interpretka Klára Suchá.
Třikrát uspěla Audiotéka, která nejprve v kategorii Nejlepší vícehlasá četba porotu nejvíce zaujala audioknihou manželů Petra a Petry Třešňákových Zvuky probouzení, v níž v režii Jakuba Taberyho účinkovali Ivan Trojan a Klára Trojanová. Další dvě ocenění přišly pro Superprodukci Já, vrah, která bodovala v kategorii Nejlepší dramatizace a odnesla si i cenu Nejlepší zvukový design pro dramatizaci. Skutečnými zločiny inspirovaný seriál Davida Laňky tak navázal na úspěšné tituly z minulých ročníků Agent a Vlastníci.
V kategorii Mluvené slovo mimo kategorie zvítězil audioknižní Vabank Michaela Kocába, který v režii Petra Mančala a v podání Lukáše Hlavici, Jana Vlasáka a dalších interpretů vydala Euromedia Group pod značkou Témbr.
Vydavatelství Tympanum si připsalo první ze dvou prvenství v kategorii audioknih pro děti a mládež díky titulu Myši patří do nebe. Oceňovaný příběh Ivy Procházkové načetl herec Ondřej Brousek. Druhý uspěch Tympanu vynesla audiokniha Slavná Nemesis, která se leto může chlubit cenou za nejlepší zvukový design mezi četbami.
Svého favorita z přihlášených nahrávek vybírala jako každoročně i laická veřejnost. Cenu posluchačů získala díky jejím hlasům audiokniha Předávání ohně vydaná Audiolibrixem. Ještě před samotným udílením byla zveřejněna laureátka Ceny za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2022, kterou se stala Taťjana Medvecká.
Vítězové cen Audiokniha roku 2022
Porota 2023
Tomáš Macháček (předseda poroty) – dlouholetý posluchač a recenzent mluveného slova, šéfredaktor audioknižního online magazínu naposlech.cz.
Tomáš Kaplan Fojtík – knižní bloger, literární kritik a zakladatel skupiny Literární s(n)obi na Facebooku.
Jan Frič – režisér Národní divadla. Pochází z Košíř, je spícím členem Společnosti doktora Krásy.
Lukáš Gregor – vedoucí Ateliéru Animovaná tvorba UTB Zlín, audioknižní recenzent.
Andrea Hanáčková – vyučující na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého, specializace Televizní a rozhlasová studia. Teoretička rozhlasové tvorby, lektorka kurzů rozhlasové kritiky, autorka odborného blogu na stránce Dokrevue.cz.
Přemysl Hnilička – rozhlasový publicista, tvůrce webu Panáček v říši mluveného slova.
Anna Hrnečková – lektorka Divadla Drak v Hradci Králové, redaktorka odborného časopisu Tvořivá dramatika a učitelka na KVD DAMU.
Radim Kopáč – literární a výtvarný kritik, publicista. „Čtu knihy, recenzuju knihy, píšu knihy – a taky poslouchám knihy.“
Tomáš Králíček – PR manažer, blogger, recenzent, mediální poradce, bývalý novinář a tiskový mluvčí. Nadšenec pro literaturu v písemné, audioknižní i divadelní podobě.
Přemysl Krejčík – Studoval literaturu, doktorát získal v oboru historie. Napsal několik knih (poezii, prózu, odbornou monografii), za román Malej NY (Host, 2019) byl nominován na Cenu Jiřího Ortena.
Obdržel několik zahraničních i domácích tvůrčích rezidencí. V letech 2015–2021 byl šéfredaktorem literárního časopisu Partonyma. Kromě audioknižních recenzí pro naposlech.cz píše také recenze knižní, nejčastěji pro iLiteratura.cz, pro časopis Tvar, příležitostně i pro další periodika.
Michal Mašek– recenzent na řadě českých audioknižních portálů, od roku 1995 je čtenářem slepecké Knihovny a tiskárny Karla Emanuela Macana v Praze.
Zoja Mikotová – divadelní režisérka, profesorka, kostýmní návrhářka, učitelka, režisérka a výtvarnice
Štěpán Pácl – kmenový režisér Činohry NdB, je pedagogem herectví na DAMU, kde učí již od roku 2009, s krátkým přerušením, během něhož působil na ostravské konzervatoři.
Jaroslav Provazník – někdejší proděkan DAMU, pedagog katedry výchovné dramatiky, od konce 70. let se věnuje práci s dětskými divadelními a loutkářskými soubory, vedení dramatických kroužků dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí.
Jiří G. Růžička – publicista, knihovník a včelař. Redaktor A2 kulturního čtrnáctideníku a přispěvatel do Knižního servisu na Radiu 1. Vedle pravidelného recenzování audioknih se věnuje komiksům, beletrii i odborné literatuře, ale také divadelním představením nebo hudbě.
Klára Smolíková – spisovatelka knih určených převážně dětem, recenzentka audioknižního průvodce naposlech.cz. Lektoruje čtenářské workshopy a semináře zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti, ve kterých propaguje poslech audioknih.
Marek Tarnovský – od dětství se pohyboval v divadelním prostředí, kde byli zaměstnání jeho rodiče. Zahrál si několik dětských i dospělých rolí v divadle ABC, zkušenosti má i z rozhlasové práce. Studoval moderní dějiny, filozofii a český jazyk, nicméně se živí jako komerční grafik, webdesigner a copywriter na volné noze.
Lukáš Trpišovský – divadelní režisér, vystudoval pražskou DAMU a spolu s Martinem Kukučkou režíruje pod značkou SKUTR. Vytváří vlastní autorské projekty od pohybového divadla a nového cirkusu přes opery, balet až po činohru.
Lukáš Vavrečka – spisovatel a audioknižní bloger, zakladatel FB skupiny Posloucháme knihy. Jako vydavatelský redaktor a vyučující působí na Univerzitě Pardubice.
Emilie Zámečníková – pedagožka, lektorka, režisérka, autorka scénářů a odborných publikací, herečka. V současné době se teoreticky a metodicky věnuje mladému divadlu, divadlu pro děti, dětskému divadlu, scénickému čtení, tvorbě scénářů (i pro audioknihy) a zejména přednesu.