„Výborně napsaná historická detektivka od mladé, nadané autorky působí mezi severskými krimi jako osvěžující změna. Prostředí a doba, v níž se Bohové Gothamu odehrávají, musí fascinovat každého, komu se líbil třeba Scorseseho film Gangy v New Yorku. A hlavní hrdina v sobě pěkně spojuje idealistického správňáka s osamělým vlkem jako vystřiženým z detektivek drsné školy. Já osobně jsem nadšen z výkonu Martina Písaříka, který zní pod režijním vedením Michala Bureše naprosto výstižně a knihu posouvá zase o pořádný kus dál. Není divu, že se ve Spojených státech už vyšlo pokračování nadšeně přijaté první knihy,“ líčí Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
Vypravěčem příběhu je bývalý barman Timothy Wilde (Martin Písařík), jehož o úspory i donedávna celkem pohledný obličej připravil ničivý požár, který v červnu 1845 zachvátil dolní Manhattan. Obě události mu nejen znemožní ucházet se o emancipovanou reverendovu dceru, k níž už delší dobu chová něžné city, ale též prohloubí ambivalentní vztah k jeho protřelému, floutkovskému, nenáviděnému staršímu bratrovi Valentinovi, jenž mu opět zachránil život. Ten také zhrzenému mladíkovi, který si však dokáže všímat detailů, jež jiní přehlédnou, dohodí novou práci u právě vznikajícího policejního sboru. A právě Timothy coby novopečený strážník narazí na zkrvavenou holčičku, jejíž svědectví pomůže odhalit masový hrob plný znetvořených dětských těl. Krátce před volbami a v rozvíření vášní náboženských rozbrojů je potřeba neprodleně odhalit pravdu. Ideálně takovou, která nevyvolá ještě větší nepokoje.
S hlavním hrdinou se hned od počátku sžil i jeho interpret Martin Písařík: „Timothy je člověk, který nestojí o hrdinství. To je mi sympatické. Osud a jeho bratr rozhodli za něj a on si ani nevšiml, kdy se stal tím, kým měl být: prvním detektivem. Je chytrý, dobrý pororovatel a statečnost je pro něj nutnost, nikoli snaha se vyznamenat. Společný máme odmítavý postoj k násilí. Timothy dělá svět lepším svými prostředky, stejně jako se o to po svém snažím já. Věřím, že řád světa není tak složitý a základní pojem spravedlnosti chápeme oba stejně.“ A dodává: „Díky autorce a jejímu barvitému popisu, mám pocit, že jsem v té době v New Yorku byl.“ Pro herce šlo o první zkušenost s natáčením audioknihy, přesto se však okamžitě přesvědčivě převtělil do kůže ústředního protagonisty. „Je to samostatná herecká disciplína, kdy kromě jasné představy, orientace v příběhu, koncentrace a svého hlasu nemá herec na rozdíl od filmu a divadla nic, čím by na posluchače působil. Žádná gesta, kostým, vizuální charisma, partnera atd. V dabingu zas herec ztvárňuje svůj výkon podle předlohy. Tady je naopak on tím, kdo knize dá hlas i tvář. Při tom mu samozřejmě pomáhá režisér a mistr zvuku,“ vysvětluje Martin Písařík.