Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Bratři Karamazovi

Bratři Karamazovi
Bratři Karamazovi

Fjodor Michajlovič Dostojevskij dokončil Bratry Karamazovy v roce 1880. Naplnit úmysl a rozvinout další osudy titulních hrdinů do rozsáhlé epopeje mu znemožnila o rok později smrt. Přesto lze tento dvoudílný román považovat za vyvrcholení jeho díla.

A to nejen proto, že se v něm s vášnivostí sobě vlastní vrací k tématům, jež řešil již ve svých předchozích velkých prózách, ale také proto, že se v centru jeho pozornosti tentokrát ocitl i fenomén vášně samé. Vášně projevující se smyslnou touhou stejně jako touhou po transcendenci. Ideové pole, v němž se „karamazovská vášeň“ rozněcuje do rozličných oslnivých silokřivek, je tvořeno otázkou: Není-li Boha, je vše dovoleno?

Dvě a půl hodiny trvající dvoudílná rozhlasová dramatizace Bratrů Karamazových, natočená roku 1997, nemohla pochopitelně obsáhnout všechny motivy, postavy a témata devíti set stránkového románu. Autorem dramatizace Janem Strejčkem byla kupříkladu vypuštěna nejen důležitá figura starce Zosimy, ale též legenda o Velkém inkvizitoru, jejíž interpretace Krista zásadně ovlivnila světovou literaturu, filozofi i a teologii. Traktován je vlastně jen příběh vraždy starého Karamazova a zkoumání (ne)viny jeho čtyř synů. Režiséru Josefu Melčovi – pověstnému detailní přípravou každé inscenace, rozsáhlým předběžným studiem, hlubokou křesťanskou vírou a úsilím „transponovat do díla svou duši“ – se přesto podařilo i v takto vypreparovaném syžetu udržet smysl, étos i patos Dostojevského textu. A to především výběrem a vedením herců.

Michail Bachtin, zabývající se polyfonií autorových próz, uvedl, že Dostojevskij „nemyslel myšlenkami, ale hledisky, vědomími, hlasy…“. Melčovi Karamazovi jsou mnohohlasou fugou, jejíž dramatický kontrapunkt naléhavě otevírá základní aspekty a otázky lidského bytí. Josef Somr ztvárňuje starého Karamazova jako vychytralého, cynického guberniálního podnikavce, bezostyšně soustředěného jen na finanční zisk a ukájení smyslů. Zdrojem jeho šaškovských her je přesvědčení o nicotě všeho. Z téhož pramene tryská i chladná racionalita Ivana Karamazova. Jeho představitel František Němec však dokázal vyjádřit i hrůzu, kterou Ivan z této metafyzické prázdnoty zažívá. Ta ho spolu s trýznivým svědomím, že otcovraždu inspiroval, přivede až k šílenství. Scéna, v níž Ivan vypovídá před soudem jako svědek a přitom se mu zjevuje ďábel, patří k nejskvělejším momentům rozhlasové dramatiky, jaké kdy byly natočeny. Působivý je ovšem i energický projev Ladislava Freje, jímž dodává svému Dimitriji Karamazovi, domnělému otcovrahu, vášnivost touhy i sebezpytujícího pokání. Jiskřivou proměnlivost a tajemství dokáží svým postavám vdechnout Jiří Čapka, Marta Vančurová, Dana Syslová…
 

Zatímco o Dostojevském se soudí, že nejbližší z Karamazových mu byl Ivan, nejbližší postavou režiséru inscenace byl, hádám, nejmladší a nejnevinnější z bratrů – Aljoša. Vyvozuji to nejen z toho, že ho obsadil Janem Hartlem, hercem, se kterým spolupracoval nejraději a nejčastěji a s nímž vytvořil i své opus magnum – četbu Jeruzalémské bible. Ale také proto, že Aljoša nejvíce odpovídal Melčově touze po prostotě a čistotě charakteru. Však také Aljošovým-Hartlovým hlasem zaznívá vstupní a mnohokrát se pak jako refrén opakující věta: „Jedině utrpení je klíčem k pochopení všeho.“

banner 1200x150
text: Radioservis

Další tvorba autora

Krátce po vřelém přijetí Zločinu a trestu začíná Fjodor Michajlovič Dostojevskij psát v závěru roku 1867 další román. Chtěl v něm vytvořit, jak se zmiňoval v korespondenci, „obraz ideálně krásného člověka“. Předobrazem mu byl Kristus. A také Don Quijote, neboť hrdina měl být zároveň směšný. „Jestliže se podaří vzbudit soucit k vysmívané a vlastní ceny…

Ze stejného žánru

Středobodem Stevensonova příběhu je přímo ďábelská láhev. Splní člověku každé přání, ale musí se jí zbavit dřív, než zemře, jinak ho čeká věčné zatracení v pekle. Prodat ji však může jen se slevou. A co si počne chudák, který ji koupí za tu nejposlednější drobnou minci? 
Laureát prestižní Bookerovy ceny Ian McEwan (1948) patří mezi nejvýznamnější současné britské spisovatele a ohlas jeho románů je i v českém prostředí značný: takřka všechny byly do češtiny přeloženy v krátkém časovém odstupu od jejich vzniku.
Jedinečné líčení atmosféry tajemství a hrůzy z událostí, které se zprvu vzpírají logickému chápání, činí z Baskervillského psa nejslavnější Doylův detektivní román. Detektiv Sherlock Holmes se svým přítelem a pomocníkem doktorem Watsonem vyšetřují případy záhadných úmrtí na venkovském panství v pochmurné krajině vřesovišť. Kdo měl zájem na smrti sira Charlese, dobrosrdečného mecenáše zdejšího nehostinného kraje?…
Krakatit patří mezi nejznámější Čapkova díla. Zasloužila se o to především filmová adaptace z roku 1948 v režii Otakara Vávry. Vedle známé dějové linky, která se věnuje třaskavému vynálezu inženýra Prokopa (pojmenovanému podle sopky Krakatoa ležící na ostrově Anak Krakatau v Sundském průlivu mezi ostrovy Sumatra a Jáva) a která nabádá k opatrnosti při využití…

Od stejného vydavatele

Slavný detektiv se vydává vlakem do hrabství Hampshire, aby tu ochráníl mladou guvernantku vyděšenou záhadným počínáním svého zaměstnavatele. Přitom se mu podaří vypátrat, jaké tajemství střeží ve venkovském sídle strašidelný pes.
Komander Adam Dalgliesh je pověřen, aby velel novému policejnímu útvaru, který se zabývá delikátními případy z prostředí vyšší společnosti. Hned první jeho případ mu pořádně zamotá hlavu. V kostele sv. Matouše byla nalezena dvě mužská těla s proříznutým hrdlem. Adam Dalgliesh a jeho tým pátrají po tom, zda smrt bezdomovce a bývalého ministra má nějakou…
Světoznámý příběh o přátelství, lásce, ale i o boji o přežití nás zavede do džungle, v níž se malý chlapec Mauglí bude muset naučit vlčí řeči, zákonům džungle a pravidlům slušného chování.
Vypadá to jako běžný pracovní den v letecké společnosti Trans–United. Na startu je připraven supermoderní nadzvukový letoun Straton 797 a mezi cestujícími sedí také sportovní pilot dvoumístných letadel John Berry. Ani on, ani posádka letadla ještě netuší, že se plánovaný let zanedlouho změní v tragédii. Dopravní letadlo se totiž připlete ke cvičnému vojenskému cíli a…
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Recenze této audioknihy

Vedle Supraphonu je Radioservis jediným nakladatelstvím, které může čerpat z bohatého zvukového archivu a je jen dobře, že posluchače průběžně seznamuje s klenoty tuzemské a světové rozhlasové dramatiky. V listopadu 2014 se tak na trhu objevila dvoudílná dramatizace Dostojevského románu Bratři Karamazovi v úchvatné režii Josefa Melče z roku 1996.
Přejít nahoru