„Pro mě osobně jsou Endeho audioknihy úsměvnou vzpomínkou na dětství, při poslechu navíc velice živou. Miloval jsem Nekonečný příběh, báječně vymyšlené postavy a neustálé jemné balancování mezi dobrem a tím druhým, jen přes drobný plůtek blízkým sousedem číhajícím v každém z nás. Svět Jima Knoflíka si s říší Fantazie v ničem nezadá, je ale subtilnější a jemnější, překypující skvělými nápady, množstvím legračních figurek a rozverných absurdit. A co teprve propojení s vypravěčem formátu Jana Vlasáka? Ten pohádkovým příběhem žije, supí a hučí, švitoří a kaboní se, střídá fistulku s basem a ve vší té intenzivní ,vehemenci‘ stále hladí uši posluchačů nesmírně milým vyprávěním,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A doplnil: „A protože ve OneHotBook na Endeho zkrátka nedáme dopustit, v příštím roce dětská ouška potěší audiokniha Děvčátko Momo a ukradený čas.“
Nahrávka vychází v originálně zpracovaném balení, jehož obrazovou část vytvořil přímo pro audioknižní verzi český ilustrátor Přemek Ponáhlý, který za své výtvarné pojetí Nekonečného příběhu obdržel cenu Audiokniha roku 2017 v kategorii Nejlepší obal.
„Na vyprávění je naprosto jasně vidět, že je od stejného autora jako Nekonečný příběh. Spojuje je křehkost a Endeho znalost dětské duše a obrovská fantazie. A potom jeho schopnost vyprávět příběhy. Dokáže vymýšlet neuvěřitelné dějové zápletky, motivy a situace. Absolutně všechno pro mě bylo překvapivé, zase úplně nové,“ líčí Jan Vlasák, který se po loňském Nekonečném příběhu letos ujal i četby audioknihy Jim Knoflík, Lukáš a lokomotiva Ema. A popisuje, které figurky ho nejvíc potrápily a které nejvíc bavily: „Trochu jsem si to sám zkomplikoval tím, že jsem dvě postavičky načítal tenkým hláskem: a sice princezničku Li Si i malého hlavního hrdinu Jima Knoflíka. Pak tam byl ještě majordomus čínského císaře – takový droboulinký, titěrný človíček, u něhož také dávalo smysl ho mluvit tenkým hláskem. Takže pak jsem mezi těmi projevy musel nějak jemně lavírovat. Zábavní jsou draci – třeba ten, který nejprve hodně soptí, ale pak ho zkrotí šílená učitelka paní Tesáková, takže pak se dá využívat a poslouchá. To je až dojemné.“ Na obou „endeovkách“ opět spolupracoval se stejným režisérem, s nímž už je sehraný třeba i z dospěláckých audioknih jako Soumrak dne nebo Muž jménem Ove. „S Michalem Burešem se pracuje skvěle, protože mi nechává absolutní volnost, akorát když začnu blbnout nebo se někde ztrácím, tak mě upozorní a řekne mi: ,Tady se probuď.‘ Blbnout znamená, když mi třeba uniká obsah. Když je člověk unavený, může se stát, že odletí do kalných vod, jenže je třeba, aby se pořád držel tak pět centimetrů nad hladinou, protože příběh musí bublat,“ vysvětluje herec.
Nahrávku doprovází původní hudba, komponovaná pro klasické nástroje v mixu podpořeném hukotem provozu parní mašiny. Hlavní téma rozvíjí mohutný smyčcový základ pohádkové melodie, okořeněné vysokými tóny xylofonu. Ke zvýšenému tempu zavelí rozezpívaný klarinet, který vesele přebírá řídicí páky lokomotivy, nebojácně přikládá pod kotel a rozpumpovává bafající dechy až k hutné supící harmonii, vrcholící frenetickým svistotem metliček o perkuse.