„Když jsem Marťana četl poprvé, v hlavě mi u Marka bohužel hned zazněl hlas Honzy Zadražila. ‘Bohužel’ proto, že jsme na něj pak kvůli jeho pracovnímu vytížení čekali s natáčením poměrně dlouhou dobu. Pracnější bylo také dvouhlasé zpracování, ale pro posluchače je oddělení linie z Marsu a Země mnohem přehlednější a hlavně zábavnější,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A upřesnil: „Až při poslechu se naplno projeví pocit absolutní samoty na celé planetě, podivné mrazení z perspektivy omezené průzorem v astronautově přilbě, beznaděj ze složitého zajišťování základních funkcí organismu, které zabere většinu času, ale i kouzlo marsovské ’roadmovie‘ s popisem nezvyklé krajiny nebo počasí. A kdo by odolal Watneyho smrtícímu sarkasmu ve smrtícím prostředí, suverénně proklamovanému Janem Zadražilem?“
Před šesti dny se Mark Watney jako jeden z prvních lidí prošel po Marsu. Teď je přesvědčený, že bude prvním člověkem, který tam zemře. Málem zahynul v prašné bouři a zbytek jeho posádky odletěl v domnění, že je mrtvý. Mark nemá jak odeslat zprávu, že přežil. A i kdyby se s kolegy na Zemi spojit dokázal, zásoby mu dojdou mnohem dřív, než by mohla dorazit pomoc. Přesto se nevzdává. Vyzbrojen pouze svým důvtipem, technickými dovednostmi a nevyčerpatelným smyslem pro humor se pouští do tvrdošíjného boje o život. Jak zdolává jednu zdánlivě nepřekonatelnou překážku za druhou, začíná věřit, že by na cizí planetě přece jen mohl obstát. Jenže Mars mu ještě přichystá nejedno překvapení…
Příběh je svého druhu robinsoniáda a autor byl nepochybně Robinsonem Crusoe také inspirován: Crusoe přežije na ostrově díky tamější vegetaci a nástrojům, které mu připlaví moře, podobně astronaut Mark musí přežít na planetě jen s tím, co má k dispozici a co tu najde,“ popsal své pocity z příběhu režisér audioknihy Hynek Pekárek. Herec Jan Zadražil, který v nahrávce Marka Watneyho ztvárnil, k tomu dodal: „Je to o hrdinství, ale ne o tom velkém – nafouknutém, ale o vnitřním hrdinství každého člověka, který se může rozhodnout, že přežije. Že se o to minimálně pokusí, i když má jen mizivé šance.“
Román však kladl tvůrcům také překážky v podobě množství technických popisů, pomocí nichž autor ukazuje, kterak by bylo možné na nehostinné planetě přežít. „Musel jsem se vrátit do školních let a zopakovat si názvy prvků a správné čtení vzorců sloučenin. Protože kniha je zřetelně rozdělena na vyprávění hlavního hrdiny ich-formě a líčení děje na Zemi, tak se logicky nabízelo rozdělit audioknihu na dva hlasy, které jsou v některých částech v jakémsi kvazi-dialogu, takže to není jen jednohlasá četba, ale je to místy a v těch nejnapínavějších částech jemně ‘dramatizované’,“ líčil režisér audioknihy, v níž se střídají vypravěčské linie Marsu (Jan Zadražil) a Země (Jan Vondráček).
Náročnost práce potvrdil i herec Jan Zadražil: „Nad těmi vyloženě technickými pasážemi jsme si museli sednout a domluvit se třeba i na tom, jak používat a vyslovovat odborné výrazy a jak navazovat, aby to mělo hlavu a patu. Je třeba k tomu přistupovat trochu ve stylu didaktického výkladu ‒ což znamená, že se nedá moc spěchat a je nutné hledat logiku ve větné stavbě, aby se přes všechny odborné výrazy neztratil smysl toho, co říkáte. Vyžaduje to mnohem větší přesnost přečtení.“ A doplnil: „Podobné úseky jsem měl z domova už podrobně připravené. Každé souvětí jsem musel mít dopředu označené a rozdělené na logické celky, abych se v něm neztratil. A pak jsme na tom pracovali s režisérem i během natáčení, protože šlo jen o můj náhled, kdy se mi to zdálo logické, ale nemuselo to fungovat. V tomto smyslu jsem absolvoval asi nejpečlivější přípravu, co jsem zatím k audioknize dělal.“
Audiokniha ovšem nebyla pro herce jen „jazykovým drilem“, ale také zábavou. „Nejvíc jsem se těšil na věty, které jsem měl taky označené zvlášť, kdy Mark černohumorně komentuje situaci. Nejsou to celé pasáže, spíš takové reakce. Dost často po nějaké více technické části pronese nějakou zabijáckou hlášku. Ale úplně suše. On to taky nemusí nijak ’barvit‘, protože své zážitky čte jako deník. Hrdina sám nemá žádného posluchače, kvůli kterému by z toho musel dělat vtip. On to prostě jen tak konstatuje,“ vypravuje Jan Zadražil.
Nahrávku v režii Hynka Pekárka doprovází ústřední sporá klavírní melodie, „obalená“ mixem náladových ploch odlidštěných syntezátorových rejstříků. Atmosféru celé audioknihy umocňuje bohatá škála zvuků, podkresů a ruchů přibližujících „marsovské“ prostředí, vzdálenou komunikaci, chlad, beznaděj a napětí…