Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Mor

Mor
Mor

Na konci srpna 1942 si Albert Camus napsal do svého deníku: „Mor. Nemůžu se z toho dostat. Příliš mnoho „náhod“ při psaní. Je třeba se striktně držet myšlenky. Cizinec zpodobuje obnaženost člověka tváří v tvář absurditě. Mor hlubinnou rovnocennost individuálních hledisek tváří v tvář téže absurditě. Je to pokrok, který bude zpřesněn v dalších dílech. Mor však mimo to dokazuje, že absurdita ničemu neučí. To je definitivní pokrok.“

Zdá se, že několik útržkovitých poznámek může být klíčem ke čtení románu, který Camus vydal až pět let poté, v roce 1947. Jeho děj zasadil do alžírského města Oran. Znal ho důvěrně ze svých pobytů a byla mu známá i historie zdejší cholerové epidemie. Ta zabila v roce 1849 většinu obyvatel města. Camus přesadil děj do roku 1940, i to možná přispělo k tomu, že román byl často vykládán jako zpodobnění vichistického kolaborantského režimu a rezistence proti němu. Při podrobnějším studiu Camusova díla, zvláště filozofických pojednání Mýtus o Sysifovi a Člověk revoltující, však nutně vyvstane pochybnost, není-li tento výklad příliš zjednodušující.

Styl románu připomíná kroniku a strohost jazyka, nejednoznačnost významů vět upomíná zase na Kafkův Proces. Vypravěčem příběhu je lékař Bernard Rieux. Ten se jako první setkává s případy onemocnění morem, ale jeho varování nikdo nebere vážně. Teprve když mor propukne v plné síle, městská rada město hermeticky uzavře. Od této chvíle se Oran stává územím karantény, nikdo nesmí ven a nikdo nesmí dovnitř. Doktor Rieux a skupina jemu blízkých, velmi rozmanitých lidí začíná svůj boj proti moru. Epidemie zatím mění celou společnost, tváří tvář smrti padají masky, jedni zatracují boha, druzí ho nacházejí, jedni rabují, další pomáhají..

Strohý, téměř reportážní autorův styl líčí bez emocí událost za událostí. V nehrdinských hrdinech románu a jejich neokázalých postojích lze spatřit podoby Camusova člověka revoltujícího, který teprve tváří v tvář smrti, na prahu katastrofy, utvrzuje smysl života. V roce 1943 v Paříži si Camus poznamenává do deníku: „Pro člověka není svobody, dokud nepřekoná svůj strach ze smrti. Ne však sebevraždou. Kvůli jeho překonání se nesmí vzdát sebe.“ I tato slova mohou být dalším klíčem ke čtení románu. Každopádně je fascinující pomyšlení, že Camus vydal toto dílo v poválečné atmosféře sympatií francouzské levice ke komunismu, v době literatury plné patetického hrdinství, do níž nepatetičtí Camusovi hrdinové, plni existenciálních pochyb, vůbec nezapadali.
 

„Boj s morem není dobojován, protože ho nosíme stále v sobě,“ poznamenal autor na závěr knihy. A co je to mor, to ať si rozhodne sám čtenář. Nebo posluchač této rozhlasové dramatizace Jana Vedrala.

banner 1200x150
text: Radioservis, Hynek Pekárek
1:51 h
Jan Vedral
2014
Radioservis
CR0690-2
Dramatizace a Klasika

Ze stejného žánru

Traduje se, že Sir Arthur Conan Doyle začal literárně tvořit ve volných chvílích, kdy čekal na pacienty ve své ordinaci. Jestli pak při vyšetření používal deduktivní metodu, kterou proslavil ve svých detektivních příbězích, to se již neví. Ví se však, že právě tuto metodu odkoukal za svých medicínských studií od svého profesora, který si s…
Absolutní zážitek z démonického příběhu Kultovní dílo o putování námořníka do nitra temného kontinentu i temnoty lidské duše a jednoho ze stěžejních literárních děl 20. století. Hlavní hrdina, námořník Charles Marlow líčí svou cestu do Afriky ve službách jisté obchodní Společnosti.
„Mluvte s každou ženou, jakoby kdybyste ji miloval, a s každým mužem, jako kdybyste se nudil. Až skončí vaše první sezona, budete mít pověst člověka s dokonalým společenským taktem.“
Světoznámý příběh o přátelství, lásce, ale i o boji o přežití nás zavede do džungle, v níž se malý chlapec Mauglí bude muset naučit vlčí řeči, zákonům džungle a pravidlům slušného chování.

Od stejného vydavatele

V detektivním příběhu, kde se všechno podstatné odehrává v kulisách zašlé slávy jednoho starého pražského secesního domu, je sice všechno na dosah ruky, vrah však uniká až do poslední chvíle.
Bývalý policista a scénárista Josef Mareš, známý především díky televiznímu seriálu Případy 1. oddělení, se ve své nové detektivce inspiroval smutným příběhem o ženě, která v roce 2000 zemřela po pádu z okna.
Příběh Gogolova groteskně realistického románu je - podobně jako jeho slavná komedie Revizor - založen na nádherné anekdotě a kouzelné mystifikaci. Jedná se o dobrodružnou pouť zchudlého šlechtice Čičikova, který si usmyslel zbohatnout nákupem zemřelých nevolníků, z nichž statkáři museli do příštího sčítání lidu platit daně.
Přejít nahoru