Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Možnosti milostného románu

Možnosti milostného románu
Možnosti milostného románu

Takže úplně jednoduše: Tohle je román o lásce a psaní ve věku digitálního smutku. Zkoumám
v něm víc než pět let jednoho milostného vztahu a další dva roky, kdy jsem o něm psal.
Je v něm dost vášně, slz a také několik zjevení. Je to román o tom, proč vlastně jsme jeden
s druhým, co na sobě milujeme, a proč se i přesto opouštíme. Jsem v něm sám za sebe
v lásce a ve všem, co stojí za řeč. Asi je to román pro ty, kdo dávají přednost sdílení před
sděleními. A katarzi před happy endem. (Jan Němec)

Jak dneska psát o lásce? A jak vlastně v současnosti lásku žít? Tyto a mnohé další otázky si klade hrdina knihy Možnosti milostného románu. Anebo její autor? Do jaké míry jedno jsou, je nakonec jedno. Jisté je jen to, že jsou oba Janové, oba pracují v brněnském nakladatelství Host, oba se narodili na samém počátku 80. let, oba jsou kromě redaktorů a publicistů také spisovatelé… Ten románový navíc chodí s dívkou jménem Nina. Ona je divoká, veselá a drzá holka prokletá nepřehlédnutelnou krásou, on o něco starší intelektuál stižený nadměrnou přemýšlivostí. Anebo je to možná úplně jinak. Co o těchto dvou vypovídá jejich dlouhý a překotný vztah, si musí každý dovodit sám. Jan Němec k tomu nabízí „jen“ rozsáhlý text, který je víc než co jiného hlavně rozmanitý. V ostrých střizích se v něm střídají epické pasáže s fragmentárními vzpomínkami hrdiny, citáty z jiných knih s autorovými úvahami, chvíle lásky a splynutí s těmi, které každý zná, ačkoli by je raději neznal.
 

Jestliže od posledního románu zůstalo Němcovi cosi neměnného, pak je to touha zkoumat konkrétní reálné bytosti. Ve veleúspěšné knize Dějiny světla z roku 2013 se zaobíral postavou fotografa Františka Drtikola, tentokrát se podle všeho zaobírá sám sebou. A také psaním. I proto je jeho kniha věrohodná, osobní, formálně pestrá, místy iritující i dojemná, nesnesitelná a zároveň neodložitelná. Stejně jako její rozhlasová úprava. Jejím cílem od počátku bylo nevytrousit cestou žádný z oněch přívlastků, nejlépe pak ještě některé další navršit interpretací Ondřeje Brouska. Možnosti milostného románu se totiž dají ohledávat i uchem.

text: Klára Fleyberková, Radioservis
6:07 h
2020
Radioservis
Aleš Vrzák
CR1067-2
Společenská próza

Další tvorba autora

Myšlenka udělat knihu příběhů vytvořených na základě novinových článků z druhé poloviny devatenáctého století není moje. Svěřil mi ji v pivním baru Na Stojáka historik Michal Konečný. Já mám akorát v Bronxu už víc než deset let své pracovní studio a vydávám knížky. Nakladatelství Host sídlí v této divoké a zajímavé městské části dokonce už…

Ze stejného žánru

Správce pozemků Zbyněk se po mnoha letech setkává se svou dávnou láskou, aby jí pomohl s majetkoprávním problémem. Vrací se na venkov, do míst svého dětství a dospívání, a téměř detektivně se zaplete do nejasných okolností sporu o pozemek, ale také do své osobní a manželské krize. Potýká se s nespavostí, bloudí krajinou a mapami,…
Dvě novely Family Frost a Čarodějka z Křemelky nejznámějšího českého spisovatele ironicky zkoumají vztahy mezi zástupci opačných pohlaví. V první z nich se zkrachovalý restauratér Vincent (Martin Finger), který z nutnosti a trochu i na truc rozváží hotovky v mrazicím voze, musí v jeden den konfrontovat se zpovykanými dcerkami, svatbou bývalé manželky a svérázným vlastním…
„Jednoho dubnového odpoledne, sotva pár minut po obědě, mi manžel oznámil, že mě opouští.“ Těmito slovy začíná román Dny opuštění (I giorni dell‘ abbandono) známé italské autorky píšící pod pseudonymem Elena Ferrante. Spisovatelka, kterou celosvětově proslavila tetralogie Geniální přítelkyně (L’amica geniale), v něm vypráví příběh ženy, které se v jediném okamžiku převrátí život naruby.
V 80. letech byla svoboda daleko víc než poznaná nutnost, a proto pár jedinců z okraje společnosti utvořilo náhradní rodinu ve sběrně surovin v pražských Vysočanech. Pod ochranou jejího šéfa přezdívaného Fabrikant přespává i Beny, který sem utekl před násilnickým fotrem a právě oblafnul zelené mozky u odvodové komise.

Od stejného vydavatele

Francouz Henri Charrière byl v roce 1931 nespravedlivě odsouzen za vraždu na doživotí, strávil dvanáct let v trestanecké kolonii na Ďábelských ostrovech, uprchl a dvacet let poté popsal svůj příběh v bestselleru, jehož filmová verze se Stevem McQueenem v titulní roli obletěla svět.
Popelka opatrně slezl z autobusu a šel k bedně. Byla to velká, šedě natřená, bedna, jedna z těch, co stojí tu a tam na rozcestích, aby metaři měli odkud brát písek. V pozadí se zvedal velký třípatrový dům, úplně tmavý. Popelka došel k bedně, zvedl víko a hmátl po paměti dovnitř. Jeho roztažená ruka se…
V katedrále je nalezena zavražděná žena a o několik hodin později je objeven oběšený muž. Oba mrtví mají na vnitřní straně stehna stejné, amatérsky udělané tetování. Ti dva měli cosi společného, jenže co? ​Případu se ujímá inspektorka Lottie Parkerová a stopy ji zavedou do kláštera svaté Anděly, bývalého dětského domova, nešťastně propojeného s minulostí její vlastní…
Ve výpravách do světa záhad, napětí a rafinovaných zločinů dospíváme s vydavatelstvím Radioservis k samým kořenům literární detektivky. Cesta do rozhlasového archivu nás tentokrát zavádí k dílu Edgara Allana Poea, jenž je po právu označován za zakladatele žánru moderní detektivní povídky obohacené o prvky hororu a science-fiction.
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Recenze této audioknihy

O románu spisovatele, redaktora (a mimo jiné také prvního předsedy Asociace spisovatelů) Jana Němce se toho od října 2019 namluvilo i napsalo celkem dost a ukazovat se s jeho knihou se stalo součástí image určité vrstvy čtenářů a knižních blogerů. Jen na Instagramu lze nalézt stovky fotografií poctivě označených #moznostimilostnehoromanu. Snad proto, že jde o…
Přejít nahoru