Stopy vedou k Leovi Mannheimerovi, partnerovi makléřské firmy. Jak jsou osudy bohatého mladého muže propletené s dávným Lisbethiným traumatem? Když už se „dívka s dračím tetováním“ jednou rozhodla zjistit pravdu, nic ji nemůže zastavit – ani islámští radikálové, které rozčílila snahou zachránit z jejich spárů dívku toužící po nezávislosti; ani vězeňský gang, jenž nad ní vyřkl rozsudek smrti; ani její nebezpečné dvojče Camilla; ani lidé, kteří udělají cokoli, aby zakryli rozsah svých pseudovědeckých experimentů vedených pod hlavičkou Registru pro výzkum dědičnosti a prostředí. Mikael a Lisbeth znovu spojují síly, aby v napínavém thrilleru čelili některým z naléhavých problémů, které sužují i současnou společnost.
Po dvou letech od vydání audioknihy Dívka v pavoučí síti, jíž David Lagercrantz navázal na kultovní Larssonovu trilogii Milénium, vychází v tentýž den po celém světě nejen knižně, ale u nás také audioknižně další příběh s Lisbeth Salanderovou a Mikaelem Blomkvistem nazvaný Muž, který hledal svůj stín. Četby pokračování se opět zhostil Martin Stránský, který je hlasem celého Milénia a za svůj mimořádný přínos v oblasti audioknih obdržel Zvláštní cenu AVA.
„Série Milénium – a tedy i její pátý díl – je pro nás velmi zásadní počin. Vždyť Muži, kteří nenávidí ženy, první román z trilogie od Stiega Larssona, byl vůbec první audioknihou našeho vydavatelství. Natáčení pátého dílu mi připomnělo, jak jsem tenkrát poprvé vybíral herce a strašně to prožíval. Měl jsem vytipováno asi devět hlasů, ke každému jsem si do bloku vypsal podrobnou charakteristiku a po poslechu jsem postupně sestavil TOP 3. Pak jsme s režisérkou vybírali… Nakonec jsme se rozhodli pro Martina, sešli se s ním a domluvili se. Byl jsem z toho dost nervózní, celou první frekvenci jsem seděl ve studiu a poslouchal… A dnes, po téměř sto padesáti titulech a desítkách herců je to stále jeden z nejlepších narátorů, které máme,“ líčí Martin Pilař, zakladatel vydavatelství OneHotBook. A podotýká: „Pátý díl se nám navíc opět podařilo natočit tak, aby vyšel v celosvětové premiéře spolu s tištěnou knihou, jejíž veškerá vydání vycházejí všude po světě ve stejný den – a audiokniha za nimi tedy nemůže zaostávat. Je pro nás důležité nabídnout českému posluchači nahrávku novinky co nejdříve, aby si mohl skutečně vybrat, ve kterém formátu si chce literaturu dopřát a nemusel netrpělivě čekat.“
„Český název se váže k jedné z hlavních linek příběhu, k vyšetřování, které Lisbeth iniciuje, protože na něj narazila při pátrání po své minulosti. Anglický název The Girl Who Takes an Eye for an Eye vychází z druhé hlavní dějové linky, která vypráví příběh nespravedlivě obviněné dívky – anebo možná ne… Výklad může být různý, možná je tou dívkou, která se mstí v duchu Chamurappiho zákoníku, sama Lisbeth? Každopádně se posluchači mohou těšit na rozplétání komplikovaného příběhu z dávné minulosti protagonistů,“ naznačuje režisérka audioknihy Jitka Škápíková. Spolu s interpretem Martinem Stránským byla jedním z mála lidí, kteří si směli přečíst přísně tajný text ještě před oficiálním celosvětovým datem vydání 7. září 2017.
„Hlavní zápletka může na někoho působit trošku vykonstruovaně. Ale s jistou mírou nadsázky je v podstatě reálná. Možná to posluchače překvapí, ale to by se prostě mohlo stát…“ zamyslel se nad příběhem Martin Stránský, který audioknihu načetl. A doplnil: „Nevím jak posluchače, ale mě dost zasáhla povaha experimentů, která se postupně odhalí. Pokud se tohle někdy někde dělo, tak je to fakt masakr…“ Práci na audioknize si ale především užíval jako setkání se „starými známými“ a nejvíc si liboval v excentrických nových figurách. „Vždycky mě baví hrát – v uvozovkách – vraždící monstrum,“ prozradil narátor se smíchem. A režisérka k tomu dodala: „K Miléniu všichni přistupujeme s pořádnou dávkou nostalgie, protože jeho první díl odstartoval naši vzájemnou spolupráci, jak s Martinem Stránským, který při natáčení nejen tohoto titulu prokázal svůj mimořádný talent a nevídanou profesionalitu, tak i s vydavatelstvím OneHotBook, v jehož produkci od té doby vznikla řada titulů, které stály za to. Je zajímavé, ohlédnout se zpět a vidět, kam jsme se za těch pár let posunuli.“
Nahrávku opět doprovází původní hudba, která navazuje na motivy z původní trilogie, ale mírně je inovuje v dynamickém souzvuku perkusí, kláves a elektroniky.