První díl pentalogie Mycelium nazvaný Jantarové oči, který při vyhlašování cen Akademie SFFH za rok 2013 získal hned dvoje vavříny jako Kniha roku a Nejlepší původní česká či slovenská kniha, je nově k dostání také ve zvukové podobě. Po sedmihlasém zpracování Atlasu mraků přichází přelomový počin audioknihy, jež vtahuje do děje obsazením devíti herců, kteří každý čtou vyprávění „své“ postavy. „Mycelium mě naprosto uchvátilo, něco takového u nás v žánru sci-fi už dlouho nebylo. Vilma Kadlečková je na úrovni světových autorů, z nichž mnohé klidně předčí. Bylo mi jasné, že z toho musí být audiokniha a ne ledajaká. Chtěli jsme udělat nahrávku, která kvalitou plně odpovídá předloze a zpracováním ji posouvá o něco dál. Všechny důležité postavy a jejich dějové linie tedy získaly vlastní hlas. Nejtěžší bylo vybrat správného Lucase, až Jaroslav Plesl měl v hlase přesně tu správnou kombinaci ironie a naléhavosti. Výjimečný zvukový formát snad na tuto mimořádnou sérii upozorní i ty, kteří ji dosud nečetli,“ uvedl Martin Pilař, majitel vydavatelství OneHotBook.
Ságu Mycelium tvoří pět svazků, z nichž tři (Jantarové oči, Led pod kůží, Pád do temnot) již vydalo nakladatelství Argo, čtvrtý (Vidění) se do knihkupectví chystá letos na Vánoce a pátý (Hlasy a hvězdy) vyjde příští rok v létě. Romány na sebe bezprostředně navazují a tvoří jednolitý příběh, na němž spisovatelka Vilma Kadlečková pracovala dvanáct let. Každá kniha má vlastní zápletku, která se vyřeší a na konci uzavře, ale děj zároveň představuje stupeň ve vývoji celého příběhu. „V oblasti audioknih je to trochu megalomanský projekt, ale věřím, že Mycelium za to stojí a doufám, že si to budou myslet i naši posluchači. Zatím vydáváme první díl a setká-li se s úspěchem, budeme ve zpracovávání pentalogie pokračovat,“ říká Martin Pilař.
„Kamëlë je žena plná tajemství, zdánlivě pro ostatní nepochopitelných činů, akční hrdinka, ale i milující bytost se spoustou rozporuplných emocí. Pro herečku je taková postava vždy velkou výzvou, ale i radostí,“ vypráví Jana Stryková, která nejednoznačnou hrdinku ztvárnila už třeba v audioknize Zmizelá. Ale i ostatní protagonisté v sobě skrývají nečekané ambivalence. „Lucas je mi blízký svým smyslem pro ironii a snahou o udržení nadhledu za všech okolností. Na druhou stranu je však ve svých záměrech snad až příliš urputný a neústupný, snaží se mít vždy situaci pevně pod kontrolou a má trochu tendenci manipulovat lidmi ve svém okolí. Líbí se mi, že sice vzbuzuje sympatie, ale není to žádný jednoduše akceptovatelný kladný hrdina. Rozhodně má i své temné stránky,“ popisuje Jaroslav Plesl. Klára Issová dostala na starosti třetí z ústředních postav, jíž rovněž cloumají protiklady. „Pinkertina může svou nerozhodností, bezradností a naivní přítulností vzbuzovat až nelibost, protože působí jako opak emancipované ženy, kterou vyžaduje současný trend. Právě díky své ‘nešťastné povaze‘ ale projde nezanedbatelným vývojem,“ vysvětluje herečka.
Interpreti se museli potýkat také s náročným fiktivním mimozemským jazykem, pro který se jsou charakteristické jazykolamné přehlásky. „Jen co jsem knížku poprvé otevřela, hned mi bylo jasné, že tohle bude opravdu oříšek. S cizími termíny bývá vždycky potíž, a tady se to jimi jen hemží. Navíc příběh je do značné míry založen na tom, že ta řeč je nevyslovitelná a nezapamatovatelná! A jak ten mimozemský jazyk vlastně číst? Nakonec jsem ve spolupráci s autorkou problematické výrazy do textu foneticky a pěkně po slabikách přepsala. Byla to dost piplačka, ale pak už to hercům šlo jako po másle,“ prozrazuje režisérka Jitka Škápíková. S výsledkem je spokojená i sama spisovatelka. „Na počátku zná autor svůj text jenom z obrazovky počítače. Už když ho vidí vytištěný v knize, vnímá ho úplně jinak a někdy je to pro něj trochu překvapení. Audiokniha zachází ještě o krok dál: to, co bývalo textem, je najednou přetvořené do nové podoby. Do příběhu vstoupí další lidé a vnesou vlastní interpretaci. Když jsem slyšela číst Janu Strykovou, která má démonicky uhrančivý hlas, uvědomila jsem si, že správný přednes dodá textu úplně nový rozměr. Od té chvíle jsem věřila, že se to povede. A nezklamala jsem se! Už jsem si poslechla také ostatní interprety a všichni jsou skvělí,“ prohlásila Vilma Kadlečková.
Audioknihu v režii Jitky Škápíkové doprovází hudba, která v sobě snoubí na žánr sci-fi odkazující temně industriální motivy kombinované s elektronickými beaty, chmurné chorály upomínající církevní podstatu össenské civilizace, i odlehčené tóny připomínající relaxační muziku pro jedince okouzlené mystikou a spiritualitou (jaké nemůže Lucas Hildebrandt ani vystát).