„Mám velkou radost, že jsme vydali vůbec první audioknihu od tak skvělého spisovatele, kterého si vážím, protože je i dnes nesmírně inspirativní nejen svým dílem, ale i svým životem. Naše volba narátora bez váhání padla na Jaroslava Plesla, který dokáže s předlohou pracovat velmi sugestivně, přesto civilně a uvěřitelně. V jemných odstínech jeho hlasu se ještě intenzivněji dere na povrch každá emoce hlavního vypravěče, jeho postupné otupění, hrůza i pozvolná rezignace. Silný a oceňovaný text tak můžeme díky audioverzi znovuobjevit a doslova prožít s hlavním hrdinou,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A dodává: „Letos oslavíme 100 let od ukončení výjimečně kruté 1. světové války, což je z dnešní perspektivy už nesmírně vzdálená doba. Jsou to však jen ,čtyři generace’, z pohledu evoluce vlastně nic. Jsme pořád stejní, naivní blázni i kruté bytosti. Proto musíme být ostražití, musíme se vzdělávat a připomínat si nesmyslnosti a tragédie válečných konfliktů a jejich dopad na celá pokolení. S romány od Remarquea navíc hodláme pokračovat, na aktuální titul navážeme ještě letos Třemi kamarády.“ Chystaná remarqueovská řada bude mít signifikantní vizuální styl s výraznou typografií a výřezem z černobílých fotografií. Na titulní straně aktuální novinky navíc v uniformě „pózuje“ sám Erich Maria Remarque na pozadí, které barevným odstínem připomíná uniformu armády Německého císařství.
Vzhledem k tomu, že se jedná o iniciační román a proměnu hlavního hrdiny, snažil se interpret i režisér Michal Bureš transformaci protagonisty vnést i do projevu. „Chtěli jsme, aby bylo znát, že Paul i já jsme na začátku daleko emotivnější než na konci. Během rozkrývání textu a v průběhu čtení příběhu jsme Paul i já trochu cyničtěli. Když na začátku padne Paulův první kamarád, tak to hlavní hrdina prožívá až zdrcující silou, ale postupem času se stane otrlým vojákem, kterého už okolnosti tolik nezasahují, ale možná ho v myšlení posunují až někam do snových vizí, až téměř na hranici reality, šílenství. To pro mě bylo zajímavé, protože většinou když člověk čte, tak příběhu na začátku emočně méně podléhá a až postupně se dostává k hlubším emocím, kdežto u tohoto románu je to vlastně naopak,“ popisuje narátor. Jaké poselství v dnes již klasické próze může najít současný posluchač? „Je to román o životě, o tom, proč nám byl dán, jak je důležité si ho vážit a co mohou události jako válka s lidskou bytostí udělat. S lidskou bytostí, jako je Paul, s klukem, který byl citlivý, chytrý, vzdělaný, humánní, morální, z milujícího prostředí. Jak okolnosti mohou člověka zdeformovat. Jak stačí málo a rozhodnutí někoho jiného vám tak fatálně a strašlivě změní život. Podle mě vůbec nežijeme v období, kdy je to za námi. Myslím, že se mění jenom kulisy, že lidé jsou pořád stejní. Pořád existuje nebezpečí, že se vás okolnosti snaží přetavit – a přestože jste statečná osobnost, stejně vás třeba nějaká zrůdná síla zdeformuje. Takže je to velký zvednutý prst,“ prohlašuje Jaroslav Plesl.
Nahrávku v režii Michala Bureše doprovází původní syrová hudba od skladatele Lukáše Hurníka, jíž osudově vévodí violoncello, tahy smyčcem řežou a bodají v dunivém rytmu vzdálených zvonů dávkujících zbývající čas, do kroku se výsměšně přidává i vířivý vojenský buben a celou fragmentární kompozicí prosakuje frenetický elektronický ambient od francouzského skladatele Benoita Boriese, kolorující strohou souhru klasických akustických nástrojů.