Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Okno smrti

Okno smrti
Okno smrti

Bývalý policista a scénárista Josef Mareš, známý především díky televiznímu seriálu Případy 1. oddělení, se ve své nové detektivce inspiroval smutným příběhem o ženě, která v roce 2000 zemřela po pádu z okna.

„Můj tehdejší vedoucí měl pocit, že jsme poslední dobou řešil až moc atraktivních případů, a proto jsem dostal za úkol prověřit smrt paní, kterou prošetřovalo místní oddělení Košíře,“ vzpomíná autor Josef Mareš. „Případ byl výjimečný hlavně rekonstrukcí včetně několika vyšetřovacích pokusů, které se prováděly přímo na místě, to znamená ve výšce 27 metrů. Od případů z divokých devadesátek se odlišoval i tím, že na něm nepracoval celý tým kriminalistů ale jen jeden vyšetřovatel. To ale neznamená, že bych ho vyšetřil sám, podílela se na něm spousta kolegů z jiných oborů. Součástí spisu byl posudek ze soudního lékařství, z psychiatrie, psychologie a z biomechaniky. Hodně pomohli i kolegové z fyziodetekce, tedy detektoru lži, a pochopitelně z oddělení videa. A nesmím zapomenou na hasiče, bez kterých by se rekonstrukce na místě nikdy neuskutečnila,“ dodává.
 

Coby dramaturgyni mě už v první verzi zaujala zmínka o pejskovi, který sice pro děj není podstatný, nicméně představuje detail, co utkví v paměti. Také tento živočich je skutečný. „Fenka Bobí patrně neměla šťastné dětství,“ upřesňuje Mareš. „Je to nalezenec. Ted si ale užívá, našla si rodinu, kde je jí moc dobře. Padl takový hec, že ji nějakým způsobem musím zahrnout do scénáře. Překvapivě se ale Bobí aktivně zapojila i do samotného psaní. To když mi svými packami přešla přes odložený počítač a podařilo se jí vymazat část neuloženého textu. Asi se jí nezdál dost dobrý. Napsal jsem to tedy jinak. Takže pokud se posluchačům bude hra líbit, je to zcela jistě také její zásluha!“

text: Radioservis, Kateřina Rathouská
0:45 h
2020
Radioservis
Dominik Budil
CR1085-2
Detektivky

Další tvorba autora

Detektivku Záhadné bodnutí napsal pro Český rozhlas kriminalista Josef Mareš, jeden ze scenáristů televizních Případů 1. oddělení. Hra začíná voláním zoufalé ženy, která na policii oznamuje pobodání manžela blíže neurčeným násilníkem. Do bytu na Vinohradské ulici přijíždějí kpt. Šulc s kpt. Zavázalem, přičemž hned po prvním ohledání místa činu jim některé detaily nesedí. Pátrání po…

Ze stejného žánru

Na břehu Středozemního moře je nalezeno tělo uprchlíka, kterého noviny označily jako „Oběť 2117“. Smrt neznámého muže vyvolá sled nečekaných událostí, jež Asada přivedou na pokraj zhroucení. Musí nejen čelit démonům z minulosti, vyvolaným články španělského novináře, ale také se spolu s Carlem pokusit zabránit zdánlivě nevyhnutelné katastrofě, kterou chystá irácký terorista Ghálib. Podaří se…
Zbožňovaná filmová diva Betty Winterová umírá poté, co na ni při natáčení spadl světlomet. Ale byla to vůbec nehoda? Vyšetřování přivádí Gereona Ratha do berlínských ateliérů, kde to vře, neboť celá branže se dramaticky mění. Svět dobývá zvukový film a mnohým ujíždí vlak: producentům, majitelům kin i hvězdám němé éry.
Dvoumetrový černošský překupník ožije na pitevním stole, mobilní telefon zvoní v těle uhořelého mrtvého feťáka a anonymní dopisy se vracejí k nevyřešeným případům vražd. Cynický kapitán Victor Costa cítí, že vyšetřování tentokrát překročí běžnou rutinu departementu 93. Debutový thriller napsaný skutečným pařížským kriminalistou šokuje svou autentičností.
Syrový a naprosto autentický příběh „lovce mafiánů“ Karla Tichého je zpočátku docela úsměvný, třeba když autor líčí, jak chytal v terénu veksláky, nabývá ovšem na dramatičnosti ve chvíli, kdy dojde na jeho potyčky s nejtěžšími kalibry pražského podsvětí typu Radovana Krejčíře nebo Františka Mrázka.

Od stejného vydavatele

Fjodor Michajlovič Dostojevskij dokončil Bratry Karamazovy v roce 1880. Naplnit úmysl a rozvinout další osudy titulních hrdinů do rozsáhlé epopeje mu znemožnila o rok později smrt. Přesto lze tento dvoudílný román považovat za vyvrcholení jeho díla.
Slavné operní příběhy v dramatizaci Jana Jiráně podle původních libret s ukázkami nejslavnějších hudebních pasáží v podání největších českých operních pěvců!
Popelka opatrně slezl z autobusu a šel k bedně. Byla to velká, šedě natřená, bedna, jedna z těch, co stojí tu a tam na rozcestích, aby metaři měli odkud brát písek. V pozadí se zvedal velký třípatrový dům, úplně tmavý. Popelka došel k bedně, zvedl víko a hmátl po paměti dovnitř. Jeho roztažená ruka se…
Přejít nahoru