Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Podvolení

Podvolení
Podvolení

V poslední době hojně diskutovaný román Podvolení jednoho z nejvýznamnějších současných francouzských spisovatelů Michela Houellebecqa vychází jako audiokniha v podání herce Igora Bareše.

„Michel Houellebecq provokuje, ale inteligentně, s nadhledem, s typickým sarkasmem, fantazií i erudicí a je u toho všeho navíc velmi vtipný. Pro mě je to neodolatelně svůdná kombinace, text, který pro nás bylo nezbytné pomocí mluveného slova obohatit o další rozměr. Slyšet takové dílo ve formě pečlivě nastudované audioknihy ještě více podněcuje fantazii a uvolňuje prostor pro přemýšlení nad sebou samým a naším světem,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A dodává: „Nakonec, proč je román považován za tak kontroverzní? Snad proto, že prezidentský kandidát Muslimského bratrstva převezme prezidentský úřad Francie čistě demokratickou cestou pomocí svobodných voleb? Nebo tím, že k podmanění slábnoucí kultury, jejíž kořeny jsou průběžně samovolně vyvracovány, vlastně není potřeba agrese, jíž se všichni tak bojí? Neobžalovává Východ, nýbrž naši vlastní pohodlnost a povrchnost.“

Francie, rok 2022. V prezidentských volbách vítězí kandidát strany Muslimské bratrství, jehož ostatní partaje podpoří, aby nevyhrála šéfka extrémně pravicové Národní fronty. Nová vláda za svou prioritu považuje reformu školství a vzdělávání, díky níž lze dosáhnout nenásilné proměny společnosti tak, aby se jejím základním kamenem znovu stala rodina a patriarchát jako „logický“ důsledek tradiční morálky. Celou situaci sarkasticky glosuje mizantropický akademik zmítající se v krizi z nedostatku pocitu smysluplnosti existence.

Jak se protagonista a vypravěč jevil Igoru Barešovi, jehož ústy promlouval? „Podle mě je to spíše antihrdina, protože slevuje ze svých pozic. Ale v tom, že jeho jednání i celé dílo lze vykládat více způsoby, tkví asi největší síla autora. Každý si v příběhu může najít to, co mu názorově konvenuje. Taková je dobrá literatura,“ prohlásil herec. A pokračoval líčením, jak si ke spisovatelově výpovědi postupně hledal cestu. „Při první nahrávací frekvenci jsem si moc nebyl jistý, co si o románu myslet. Pak ale proběhly události pátku třináctého, kdy v Paříži došlo k teroristickým útokům. Najednou se mi to propojilo a pochopil jsem aktuálnost příběhu. Navíc jsem byl velmi překvapen, jak autor střídá žánry. Některé kapitoly připomínají sociálně-ekonomické studie a pak velmi ostrým střihem dokáže sklouznout až k téměř pornografické literatuře. Dokazuje tak, že různé žánry mohou jeden vedle druhého funkčně koexistovat a společně opravdu o něčem vypovídat, což se mi hodně líbilo,“ prozradil Igor Bareš.

banner 1200x150

Právě střídání stylu může být pro vypravěče záludné. Igor Bareš ovšem nezapře dlouhou zkušenost i důkladnou „školu“ divadlem: „Interpret by měl posluchačovu pozornost udržet tím, že neupadne do stereotypu a do monotónnosti. Osobní pasáže samozřejmě vyžadují jistou emoční investici, kdežto obecnější záležitosti jsou vyprávěny spíše informativnějším tónem. Přesto je však potřeba je číst sdělně, aby posluchač nebyl po třech stránkách unaven. Úplně zjednodušeně řečeno zde platí stejný princip jako na divadle: rychle – pomalu, nahlas – potichu. Když tohle vzájemně vyvážíte a budete tempo či intenzitu správně střídat, pozornost posluchače zůstane napjatá.“ Případné nejasnosti či momenty zaváhání pomáhá vyladit režie. „Občas po mně režisér chce něco, o čem nejsem zcela přesvědčen. Pak dojde k dialogu a najdeme společnou cestu. On to ví lépe, protože má vše důkladně nastudované, kdežto já k četbě přistupuju intuitivně. Michal Bureš navíc herce nutí číst v poměrně rychlém tempu, což je v současné době zcela na místě. Když jsem viděl své starší divadelní záznamy, v duchu jsem si říkal: ’Hrej rychlejc, proboha, hrej, rychlejc. Na to se nedá dívat!‘ A to podle mě platí i v případě audioknih,“ vysvětlil Igor Bareš.
 

Nahrávku doprovází původní hudba a zvukové koláže francouzského skladatele Benoîta Boriese, jehož mix šelestů a šepotů symbolizuje vnitřní rozpolcenost a nestálost, které přizvukují kostelní zvony oznamující konec éry, vrzání dveří otevírá nové možnosti a zvuky kročejů na schodech poukazují na povrchnost, vyprázdnění i chvat doby…

text: OneHotBook
7:02 h
Igor Bareš
2015
OneHotBook
Michal Bureš
Pavel Krch
OneHotBook
AK087
Společenská próza

Další tvorba autora

Šestačtyřicetiletý zemědělský inženýr Florent-Claude Labrouste se po rozchodu s partnerkou odebere na rodný venkov, kde bilancuje svůj život a vzpomíná na předchozí vztahy. Při životě ho udržují pouze antidepresiva, jež však mají nežádoucí vedlejší účinky – třeba impotenci. Sleduje vylidňování vesnic, propuštěné zaměstnance fabrik i zkrachovalé sedláky, kteří v zoufalství rozpoutají protivládní nepokoje. Všeprostupující beznaděj…

Ze stejného žánru

Cukuru Tazaki sám sobě odjakživa připadá trochu nemastný neslaný. Nemůže zapomenout na středoškolské časy, kdy mu pocit výjimečnosti dodávala čtveřice osobitých přátel, z nichž každý měl příjmení, které odkazovalo na nějakou barvu. Poté, co nastoupil na univerzitu, jej však skupinka bez vysvětlení vyloučila ze svého středu. Až po letech si v dospělosti díky nové známosti…
Chalupa ve švédské jezerní kotlině patří do zasutých hlubin dětství, kam Nils, Benjamin a Pierre jezdívali s rodiči vítat letní slunovrat. Dávno dospělí bratři se k ní nyní vracejí s urnou matčina popela, aby ho podle posledního přání zesnulé rozptýlili do zdejších vod, a už cestou znovu čelí zdrcující atmosféře, která je před dvaceti lety…
Románová novela Drak sa vracia (1943) patrí medzi základné diela slovenského naturizmu. Ide o príbeh ľúbostnej trojice na pozadí dobového slovenského vidieka, v ktorej Eva očakáva návrat Draka, tajomstvami opradenú titulnú postavu diela, aby napokon pochopila, že Drak už má inú a aby sa napokon konečne zblížila so svojím dlho odcudzeným mužom Šimonom a našla…
Dvanáctiletá Bára si na prahu puberty připadá osamělá, jenže ne tak jako její dospívající vrstevníci běžně čelící nepochopení. Ona vážně sama je. Matka ji ustavičně srovnává se starší sestrou, která dělá „všechno líp“, otec své chování k ní mění podle toho, jestli se ženský zbytek rodiny zrovna dívá, a Bářinu výtvarnému nadání doma nikdo nevěnuje…

Od stejného vydavatele

Martina by si tolik přála vlastního psa. Malý bílý „vlček“ ji zaujal na první pohled. To ale ještě netušila, že se Snížkem budou samé potíže. Neposlouchá, nehraje si, utíká a skoro nikdo ze vsi ho nemá rád. Když pak Martina jednoho dne najde Snížka mrtvého, je jí jasné, že neumřel náhodou. Ale opravdu ho někdo…
Kontroverzní a znepokojivý literární debut americké novinářky, spisovatelky a scénáristky Gillian Flynnové vychází také jako audiokniha v podání Lenky Krobotové. Už první román autorky přišel poprvé s motivy, které později rezonovaly také v jejím bestselleru Zmizelá.
Zrzavé, pihovaté, hubené, copaté a upovídané děvčátko jménem Anne Shirleyová přijíždí na nádraží v Bright Riveru na kanadském ostrově Prince Edwarda. Co ji tady asi čeká? Dvojice stárnoucích sourozenců, kteří se rozhodli, že k sobě vezmou osiřelého chlapce ze sirotčince, aby jim vypomáhal na farmě. Jenže dorazila holka. Natěšená, neústupná dívčina s hlavou plnou barvitých…
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Recenze této audioknihy

Michel Houellebecq patří mezi nejvýznamnější současné evropské spisovatele. Své pevné místo má i v edičním plánu nakladatelství Odeon, které jej v rámci Světové knihovny vydává již deset let. Ačkoliv Houellebecq se nikdy neobával vytasit osten, na svůj kontroverzní/komerční hit si musel počkat až do roku 2015. Podvolení totiž do sebe absorbovalo tematiku tak aktuální a…
Přejít nahoru