Prolitá krev
Poté, co v sebeobraně zastřelila tři lidi, je Rebecka na pokraji zhroucení. Klid nenachází ani v Kiruně. O svatojánské noci je v nedaleké vesničce nalezena ubitá farářka, jejíž tělo pachatel pověsil pod kostelní varhany. Když se Rebecka setká s jejím nástupcem, objeví schránku s výhrůžnými dopisy a pochopí, jaké nenávisti musela zavražděná vzdorovat. Pak zmizí i nový farář...
Druhý díl detektivní série s neobyčejnou atmosférou severu Švédska od jedné z nejoblíbenějších skandinávských autorek
Åsy Larsson nazvaný
Prolitá krev vychází jako audiokniha v podání herečky
Jany Strykové.
„Ve druhém dílu se autorka vrací jak k osobitému prostředí severského městečka Kiruny a kouzlu okolní přírody, tak k vraždám ve zdejší malé náboženské komunitě, kde si všichni vidí ‘do talíře’. Její hlavní hrdinka je navíc zajímavá tím, že není součástí policejního vyšetřování – pro právničku není smrt žádným denním chlebem a tak se s ní vyrovnává podstatně hůř, než obvyklý krimi profesionál či detektiv – zkrátka stejně špatně jako každý normální člověk. Spisovatelka ukazuje, že vražda nemá být jen dalším zářezem na pažbě krimi literatury, ale že je to obrovský zlom a téměř nezhojitelný šrám, který mění osudy a poznamená všechny okolo,“ uvedla Šárka Nováková, redaktorka vydavatelství OneHotBook.
„Prostředí Kiruny jsem si zamilovala už při četbě Sluneční bouře. Autorka je mistryní líčení krajiny a velmi specifické atmosféry života tamních lidí. Snažím se jí toto sugestivní vyprávění svojí interpretací příliš nekazit,“ líčí Jana Stryková, která je hlasem série s Rebeckou Martinssonovou. A o vývoji hrdinky v druhém dílu prozrazuje:
„Rebecka je protagonistka velice pochybující, nejistá, toužící po opravdové blízkosti s druhým člověkem a právě tímto svým ‘ne-hrdinstvím’ je mi hodně sympatická.“ Celá série byla pro herečku interpretku osobnější záležitostí i proto, že jí příběhy svým ladění „sedly“.
„Jsou to výjimečné knihy a teď už i audioknihy. Napínavé, seversky potemnělé, místy dokonce jistým způsobem vtipné – ironické. Možná i proto, že je napsala žena, tak trochu o ženách, jsou mi velmi blízké,“ vysvětluje interpretka. A dodává:
„Celé vyprávění lemují také pasáže o vlčici, které s hlavní linií knihy zdánlivě nesouvisí. O jejich spojitosti se dozvíme až na konci knihy. Zkrátka detektivka do poslední chvíle.“
Nahrávku v režii Jitky Škápíkové doprovází originální hudební složka, jíž vévodí výrazně rytmizované skladby, ve kterých nosné téma a melodii rozehrává křehký klavír v kombinaci s říznými smyčci a celou plochu vydatně hutní zvuky nejrůznějších syntezátorů. Jinde zazní fragilní a sevřené klavírní melodie prosvětlené jemným cinkáním. Souhra všech nástrojů podtrhuje náladu celého vyprávění podobně, jako když filmová hudba doplňuje obraz.
text: OneHotBook